18. religie azji (nowa gwinea, indonezja, filipiny, indochiny, mongolia, syberia, azja środkowa, ludy tureckie, kaukaz, hunowie i inne ludy z okresu wędrówki ludów)
18. 9. 5. 7. klątwy, przysięgi,
zaklęcia, błogosławieństwa
w trakcie przysięgi wzywano na świadka tengri jako niebo (hunowie,
ludy tureckie, ludy mongolskie).
bogów wyobrażano sobie w postaci zwierząt. posiadano liczne
idole - wizerunki bóstw. przy idolu kagan składał przysięgę (awarowie).
mongołowie
stosowali zaklęcia, np podczas choroby.
sawerigading
złożył przysięgę, że nie pojawi się na ziemi luwu. złamał ją wybierając się na ślub wnuka, wtedy fala oceanu
porwała go wraz z małżonką do dolnego świata (la galigo).
mwasila, magia
rytuału kula, zawiera zaklęcia, między
innymi na pogodę, na partnera (nowa
gwinea, luizjady, woodlark, wyspy triobrianda, wyspy
d'entrecasteaux).
opady deszczu po uroczystościach festiwalu giong interpretowane są jako
błogosławieństwo przekazane przez świętego i zapowiedź obfitych zbiorów (wietnam północny).
18. 9. 5. 8. przedmioty
magiczne
duża rola amuletów występowała w wierzeniach czukczów.
przeciw czarom i urokom noszono amulety, np kły świni,
wilka, dzika, zawieszki solarne i lunarne, miniaturowe narzędzia, groty strzał
scytyjskich. każdy amulet miał inny zakres ochrony. dzieci nosiły obowiązkowo
amulety, np kości zająca (awarowie).
przedmioty magiczne i amulety ze złota i srebra w kształcie
smoków zapewniały ochronę przed złymi duchami (hunowie).
kości szagaj
wieszano na szyjach chorych zwierząt jako talizman, by spowodować ich powrót do
zdrowia, obdarowywano nimi dzieci. zwycięstwo w szagaj njaslach (wariant polegający na pstrykaniu kości, aby
stykały się lub nie stykały ze sobą) zwiastowało pomyślność dla gracza,
zwłaszcza zdrowie i rozwój jego stad (mongołowie).
tajowie stosują
amulety przedstawiające ducha nang tani
o różnych kształtach i rozmiarach.
dźwięki cuur,
drewnianego fleta prostego z trzema otworami były uważane za nadnaturalne.
obecnie używane są w celach terapeutycznych (hunowie, kałmucy, mongołowie, kazachowie, tuwińcy).
kris, sztylet lub
puginał, otrzymuje w ofierze kwiaty, kadzidła i żywność. dla nabrania mocy magicznej
wbija się go w ciało węża. czcią otaczano wytwórców (empu) przypisując im zdolności magiczne. pofalowana forma sztyletu
nawiązuje do kształtu ciała węża naga.
rękojeść nawiązuje do postaci ludzkiej (malezja).
thuan thien (wola
niebios) to magiczny miecz króla le lo'i
(wietnamczycy).
król demonów wesaminu
ma magiczny złoty miecz, który wylatuje z ręki, odcina tysiące głów z szybkością
błyskawicy i powraca do ręki swego pana, słuchając tylko jego rozkazów (sri lanka).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz