18. religie azji (nowa gwinea, indonezja, filipiny, indochiny, mongolia, syberia, azja środkowa, ludy tureckie, kaukaz, hunowie i inne ludy z okresu wędrówki ludów)

18. 9. 5. 7. klątwy, przysięgi, zaklęcia, błogosławieństwa
 

w trakcie przysięgi wzywano na świadka tengri jako niebo (hunowie, ludy tureckie, ludy mongolskie).

bogów wyobrażano sobie w postaci zwierząt. posiadano liczne idole - wizerunki bóstw. przy idolu kagan składał przysięgę (awarowie).

mongołowie stosowali zaklęcia, np podczas choroby.

sawerigading złożył przysięgę, że nie pojawi się na ziemi luwu. złamał ją wybierając się na ślub wnuka, wtedy fala oceanu porwała go wraz z małżonką do dolnego świata (la galigo).

mwasila, magia rytuału kula, zawiera zaklęcia, między innymi na pogodę, na partnera (nowa gwinea, luizjady, woodlark, wyspy triobrianda, wyspy d'entrecasteaux).

opady deszczu po uroczystościach festiwalu giong interpretowane są jako błogosławieństwo przekazane przez świętego i zapowiedź obfitych zbiorów (wietnam północny).
 

18. 9. 5. 8. przedmioty magiczne
 

duża rola amuletów występowała w wierzeniach czukczów.

przeciw czarom i urokom noszono amulety, np kły świni, wilka, dzika, zawieszki solarne i lunarne, miniaturowe narzędzia, groty strzał scytyjskich. każdy amulet miał inny zakres ochrony. dzieci nosiły obowiązkowo amulety, np kości zająca (awarowie).

przedmioty magiczne i amulety ze złota i srebra w kształcie smoków zapewniały ochronę przed złymi duchami (hunowie).

kości szagaj wieszano na szyjach chorych zwierząt jako talizman, by spowodować ich powrót do zdrowia, obdarowywano nimi dzieci. zwycięstwo w szagaj njaslach (wariant polegający na pstrykaniu kości, aby stykały się lub nie stykały ze sobą) zwiastowało pomyślność dla gracza, zwłaszcza zdrowie i rozwój jego stad (mongołowie).

tajowie stosują amulety przedstawiające ducha nang tani o różnych kształtach i rozmiarach.

dźwięki cuur, drewnianego fleta prostego z trzema otworami były uważane za nadnaturalne. obecnie używane są w celach terapeutycznych (hunowie, kałmucy, mongołowie, kazachowie, tuwińcy).

kris, sztylet lub puginał, otrzymuje w ofierze kwiaty, kadzidła i żywność. dla nabrania mocy magicznej wbija się go w ciało węża. czcią otaczano wytwórców (empu) przypisując im zdolności magiczne. pofalowana forma sztyletu nawiązuje do kształtu ciała węża naga. rękojeść nawiązuje do postaci ludzkiej (malezja).

thuan thien (wola niebios) to magiczny miecz króla le lo'i (wietnamczycy).

król demonów wesaminu ma magiczny złoty miecz, który wylatuje z ręki, odcina tysiące głów z szybkością błyskawicy i powraca do ręki swego pana, słuchając tylko jego rozkazów (sri lanka).
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon