18. religie azji (nowa gwinea, indonezja, filipiny, indochiny, mongolia, syberia, azja środkowa, ludy tureckie, kaukaz, hunowie i inne ludy z okresu wędrówki ludów)
18. 9. 9. okultyzm,
spirytyzm, ezoteryka, parapsychologia
kult nane miał
wpływ na praktyki spirytualistyczne (ormianie).
potężny szaman teb
tengri umiał lewitować (mongołowie).
18. 9. 12. mesjanizm
nadejdzie mesjasz szunu-chan
lub japon-chan, który kiedyś jako ojrot-chan panował w czasie złotego
wieku dżungarii, kiedy ałtajczycy nie znali biedy (burchanizm).
18. 10. święta, zwyczaje,
obrzędy
18. 10. 2. obrzędy,
rytuały, zwyczaje
w czasie świąt kobiety ubierają bogato zdobione nakrycia głowy, ważące
kilka kilogramów (kalasze).
supra to uczta
pełna rytuałów, tło wszystkich ważnych wydarzeń w życiu, symbol gościnności.
przebieg supry nadzoruje tanada
(mistrz ceremonii), który wygłasza wierszowane toasty i pilnuje, żeby na stole
nie zabrakło jedzenia i wina. podczas uczty rozmawia się także o religii (gruzini).
urtyn duu to tradycyjna
liryczna pieśń mongołów wykonywana przy
akompaniamencie morin chuur lub limbu lub igilu lub a capella z okazji świąt, uroczystości, ślubu, otwarcia
nowego domu, znakowania źrebiąt lub festiwalu naadam. pieśń przekazuje treści filozoficzne i religijne, opowiada
historie.
muzyka i taniec gongów wykonywane są podczas świąt (np nowego
roku, świętowania zwycięstw wojennych, składania ofiary wołu, święcenia ryżu,
ceremonii tho tai (dmuchanie w uszy)
przy narodzinach, ślubu, ceremonii bo ma
(opuszczania grobu) w trakcie pogrzebu, którego celem jest przeniesienie
zmarłego w zaświaty. każdy gong symbolizuje jedno bóstwo i służy do
nawiązywania kontaktów ze światem nadprzyrodzonym (wietnam).
songkran to
rytuał tajów polegający na oblewaniu
się wodą.
18. 10. 2. 1. wiosna
kalasze
obchodzili święto wiosenne dżoszi,
podczas którego składali ofiary z mleka.
ebeltsan to
święto wiosny tabasaranów.
zhogulun akhsibaj
to święto wiosenne udynów.
przygotowuje się danie herse, maluje
się jajka. wykonywane są skoki przez ognisko.
czukcze nadmorscy
obchodzili święto wiosenne związane z pierwszym wypłynięciem na połów.
podczas festiwali
wiosny, które są organizowane w pierwszych dwóch miesiącach roku księżycowego wykonuje się pieśni xoan ku czci królów i duchów
opiekuńczych wiosek, w intencji dobrych zbiorów, dobrego zdrowia i szczęścia.
pieśni traktują o przyrodzie, ludziach,
życiu, miłości, szczęściu. towarzyszy im taniec w grupach 10-15 osób. do
świętujących dołączają mieszkańcy wioski. pieśniom akompaniują idiofony phach, małe bębenki chau, duże bębny. kanon pieśni rytualnych składa się z 14 melodii qua cach (wietnam).
święto na cześć u shin
gyi obchodzone jest w marcu (mjanma).
am'nor, czyli ormiański nowy rok, obchodzone jest 21
marca. jest to jednocześnie święto na cześć aramazda.
święto ludowe sabantuj jest obchodzone po zakończeniu wiosennych prac polowych. w trakcie obchodów odbywa się
piknik rodzinny i sportowy, przeciąganie liny, bitwa na równoważni, rzucanie
podkową, wspinanie się po słupie (tatarzy,
tatarzy polscy).
festiwal giong
obchodzony jest wiosną przed zbiorami ryżu, od 7 do 9 dnia czwartego miesiąca
księżycowego w świątyniach phu dong
i soc ku czci świętego thanha gionga, który jako młody
chłopiec obronił kraj przed najeźdźcami i został uznany za bóstwo. w świątyni
phu dong uczestnicy odtwarzają bohaterskie czyny gionga. na symboliczne pole
walki wprowadzany jest biały koń, wykonywany jest taniec chorągwi, odgrywane są
role przez młodych chłopców: mistrza chorągwi, mistrza bębna, mistrza gongu,
mistrza armii, mistrza dzieci. 28 dziewczynek (9-13 lat) odgrywa role generałów
wrogiej armii (moc yin). wroga armia
jest rozpędzana przez wypuszczenie papierowych motyli. opady deszczu po uroczystościach
interpretowane są jako błogosławieństwo świętego i zapowiedź obfitych zbiorów.
w pierwszym miesiącu kalendarza księżycowego w świątyni soc następuje uroczyste
obmycie pomnika bohatera i procesja do świątyni z kwiatami bambusa jako darem
dla świętego (wietnam północny).
święta na cześć natów przypadające podczas pełni księżyca w
miesiącu nayon (maj/czerwiec) łączą się z pielgrzymowaniem na górę puppa (mjanma).
ysyach, nowy rok jakutów, święto obfitości, przywitanie
lata, obchodzone jest pomiędzy 10 a 25 czerwca. za stalina było zakazane.
największe obchody (tujmaada) odbywają
się w czasie ostatniego weekendu czerwca w us
chatyn. w wybranym miejscu buduje się konstrukcję aar-bagach złożoną ze słupków wyposażonych w pęta dla zwierząt.
wokół pęt umieszczane są brzozowe gałęzie związane sznurkiem z końskiego włosia
jako amulet przeciw złym duchom. w pobliżu kładzie się duży bukłak z kumysem,
czarki do picia mleka, święty słupek serge na wschodniej stronie. do słupka serge przywiązuje się białego ogiera. ceremonię
rozpoczyna biały szaman poświęcając kumys i inne dary przygotowane dla duchów nieba
i wymawiając modlitwy w rytm rytualnego tańca osuochaj. po ceremonii odbywają się zabawy, uczta i wyścigi
koni. święto przesilenia letniego (21/22 czerwca) jest w jakucji dniem wolnym od pracy.
czukcze koczownicy
obchodzą święta związane z cieleniem się reniferów, wypędzaniem stad na letnie
pastwiska i spędzaniem ich z tych pastwisk.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz