19. japonia, shinto, aum shinrikyo, ajnowie, korea, czondoizm

19. 8. 2. 4. zdrowie/choroby
 

inari, bóstwo zdrowia, uzdrawia ból zębów, złamania i kiłę.

bishamon to bóg medycyny.

kamimusubi, kobieta i partnerka takamimusubiego, matka sukunabikony, jest patronką medycyny.

sukunabikona, opiekun lekarzy, zielarzy i farmaceutów, wskazuje ludziom lecznicze właściwości gorących źródeł, specjalizuje się w wynajdywaniu leków.

okuninushi i sukunabikona to odkrywcy i patroni medycyny.

okuninushi to bóstwo uzdrowiciel.

hwanung nauczył ludzi leczenia chorób (korea).

kannon jest opiekunką chorych i słabych.

ujigami chronią przed chorobą.

namahage chronią domostwa przed chorobami.

baku to bestia, która może pochłaniać koszmary.

obłaskawiony kappa może się odwdzięczać np lecząc chorych ponieważ zna różne lekarstwa.

haniyasu zrodzony z kału izanami w podwójnej postaci jako haniyasubiko no kami i haniyasubime no kami (pod dwiema postaciami jest czczony z chramie haruna w takasaki) odpowiada za poprawność defekacji.

amazake-babaa to stara kobieta, która przynosi choroby i prosi o sake.

nebutori to zjawa-choroba, która powoduje, że kobieta staje się niezwykle gruba i ospała.

demony oni są utożsamiane z chorobami.

ludzie nie mogą atakować sansei, gdyż spadną na nich choroby.

jedno spojrzenie yamaya no orochi powoduje ciągłe krwawienie i stan zapalny.

zashiki-warashi powodowały duszność w czasie snu, gdy usiadły na klatce piersiowej śpiącej osoby i uciskały ją.

ainu kaisei to yokai, który sprawia ból w klatce piersiowej i na szyi zasypiającym lub umierającym ludziom (ajnowie).

obariyon to zjawa, która jeździ na plecach ofiary, po czym staje się nieznośnie ciężka.

hwa-byung, zespól chorobowy podobny do amoku występuje na półwyspie koreańskim.

muto tenjin to bóstwo, które może kontrolować zarazy. rozgniewany zsyła choroby, aby ukarać ludzi, ale łaskawy może powstrzymać epidemie. kiedyś wybrał się w podróż, aby prosić władcę mórz watatsumiego o rękę jego córki. pod postacią zwykłego wędrowca poprosił po drodze o nocleg bogatego gospodarza kotana, a ten szorstko mu odmówił. wtedy udał się do jego biednego brata somina shoraia, który podzielił się z nim posiłkiem. przed odejściem następnego dnia dał córce gospodarza wieniec z trzciny dla ochrony przed zarazami. po dwudziestu latach trafił w to samo miejsce z żoną i sprawił, że wybuchła zaraza. nikt nie przeżył z wyjątkiem potomków somina shoraia. amulet na zarazy to sześcienna kostka z napisem: "jestem potomkiem somina shoraia, naszego przodka wielkiej pomyślności".

ciało inagumi pozostaje na ziemi, gdy opuszcza świat na życzenie mistrza. jeśli jest pochowane zaczyna gnić. gdy inagumi wróci z zaświatów może przejąć kontrolę nad ciałem swego pana, co czyni go bardziej potężnym. posiadacze inagumi mogą rozkazać inagumi, aby wyleczył choroby swego pana lub poprawił jego stan zdrowia, lecz to powoduje, że leczona choroba zachowuje się jak pies (?).

legenda: kuchisake-onna, kobieta z rozciętymi ustami, duch ofiary przemocy domowej, krąży po ulicach i wyżywa się na niewinnych, nosi maseczkę higieniczną zasłaniającą usta, pyta ofiarę: "czy jestem piękna?", jeżeli słyszy, że nie, zabija, gdy odpowiedź jest pozytywna zdejmuje maseczkę i pokazuje rozcięte usta, potem bierze nożyczki i okalecza ofiarę, przez co następuje powolna śmierć. aby przeżyć, trzeba odpowiedzieć w sposób neutralny, np: "wyglądasz przeciętnie" lub "normalnie", wtedy zastanawia się nad odpowiedzią i jest czas na ucieczkę, lub trzeba zapytać czy samemu jest się pięknym, wtedy odchodzi zdziwiona.

brak harmonii w świecie duchowym prowadzi do chorób, nieszczęścia i złej sytuacji finansowej (mahikarikyo). dzięki przestrzeganiu zasad etycznych i praktyce religijnej wyznawcy otrzymają doczesne korzyści jak zdrowie i pomyślność. należyte wypełnianie wskazań religijnych zapewnia wyznawcom osiągniecie pomyślności, spokoju i zdrowia (kurozumi-kyo).

itsukushima to święta wyspa, miejsce, które należy utrzymać w czystości. zgon na wyspie jest zakazany, a osoby ciężko chore są zmuszane do opuszczenia wyspy.

7 stycznia spożywany jest nan-kusa-gayu - kleik na siedmiu ziołach chroniący przed siedmioma rodzajami chorób.

ciastka mochi pieczone w ogniu sagicho w połączeniu z modlitwą zapewniają ochronę przed chorobami.

obmywanie się w rosie zebranej z chryzantem zapewnia zdrowie i długowieczność.

zieleń jest kolorem zdrowia.

czerwony maneki-neko odpędza choroby.

wszelkie choroby przenoszone są na lalki hina-matsuri wraz z oddechem, a lalki są wrzucane do rzeki.

po zabiciu niedźwiedzia w czasie ceremonii iyomante, jego krew rozlewano nad chorymi wierząc, że duch niedźwiedzia pozwoli im szybko wrócić do zdrowia (ajnowie).

łabędzia księżniczka, narzeczona ainu rakkuru, została porwana przez czarownicę uesoyoma. bóg rzucił się w pogoń lecz został pozbawiony wzroku. wrócił do swojej fortecy i dzięki pomocy bogów wyzdrowiał (ajnowie).
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon