19. japonia, shinto, aum shinrikyo, ajnowie, korea, czondoizm
19. 8. 2. 4.
zdrowie/choroby
inari, bóstwo
zdrowia, uzdrawia ból zębów, złamania i kiłę.
bishamon to bóg
medycyny.
kamimusubi,
kobieta i partnerka takamimusubiego,
matka sukunabikony, jest patronką medycyny.
sukunabikona, opiekun
lekarzy, zielarzy i farmaceutów, wskazuje ludziom lecznicze właściwości
gorących źródeł, specjalizuje się w wynajdywaniu leków.
okuninushi i sukunabikona to odkrywcy i patroni
medycyny.
okuninushi to
bóstwo uzdrowiciel.
hwanung nauczył
ludzi leczenia chorób (korea).
kannon jest
opiekunką chorych i słabych.
ujigami chronią
przed chorobą.
namahage chronią
domostwa przed chorobami.
baku to bestia,
która może pochłaniać koszmary.
obłaskawiony kappa
może się odwdzięczać np lecząc chorych ponieważ zna różne lekarstwa.
haniyasu zrodzony
z kału izanami w podwójnej postaci
jako haniyasubiko no kami i haniyasubime no kami (pod dwiema postaciami
jest czczony z chramie haruna w
takasaki) odpowiada za poprawność defekacji.
amazake-babaa to stara
kobieta, która przynosi choroby i prosi o sake.
nebutori to zjawa-choroba,
która powoduje, że kobieta staje się niezwykle gruba i ospała.
demony oni są utożsamiane
z chorobami.
ludzie nie mogą atakować sansei, gdyż spadną na nich choroby.
jedno spojrzenie yamaya
no orochi powoduje ciągłe krwawienie i stan zapalny.
zashiki-warashi
powodowały duszność w czasie snu, gdy usiadły na klatce piersiowej śpiącej
osoby i uciskały ją.
ainu kaisei to yokai, który sprawia ból w klatce
piersiowej i na szyi zasypiającym lub umierającym ludziom (ajnowie).
obariyon to zjawa,
która jeździ na plecach ofiary, po czym staje się nieznośnie ciężka.
hwa-byung, zespól
chorobowy podobny do amoku występuje na półwyspie koreańskim.
muto tenjin to bóstwo,
które może kontrolować zarazy. rozgniewany zsyła choroby, aby ukarać ludzi, ale
łaskawy może powstrzymać epidemie. kiedyś wybrał się w podróż, aby prosić
władcę mórz watatsumiego o rękę jego
córki. pod postacią zwykłego wędrowca poprosił po drodze o nocleg bogatego
gospodarza kotana, a ten szorstko mu
odmówił. wtedy udał się do jego biednego brata somina shoraia, który podzielił się z nim posiłkiem. przed
odejściem następnego dnia dał córce gospodarza wieniec z trzciny dla ochrony
przed zarazami. po dwudziestu latach trafił w to samo miejsce z żoną i sprawił,
że wybuchła zaraza. nikt nie przeżył z wyjątkiem potomków somina shoraia.
amulet na zarazy to sześcienna kostka z napisem: "jestem potomkiem somina
shoraia, naszego przodka wielkiej pomyślności".
ciało inagumi
pozostaje na ziemi, gdy opuszcza świat na życzenie mistrza. jeśli jest
pochowane zaczyna gnić. gdy inagumi wróci z zaświatów może przejąć kontrolę nad
ciałem swego pana, co czyni go bardziej potężnym. posiadacze inagumi mogą
rozkazać inagumi, aby wyleczył choroby swego pana lub poprawił jego stan
zdrowia, lecz to powoduje, że leczona choroba zachowuje się jak pies (?).
legenda: kuchisake-onna,
kobieta z rozciętymi ustami, duch ofiary przemocy domowej, krąży po ulicach i
wyżywa się na niewinnych, nosi maseczkę higieniczną zasłaniającą usta, pyta
ofiarę: "czy jestem piękna?", jeżeli słyszy, że nie, zabija, gdy odpowiedź
jest pozytywna zdejmuje maseczkę i pokazuje rozcięte usta, potem bierze
nożyczki i okalecza ofiarę, przez co następuje powolna śmierć. aby przeżyć,
trzeba odpowiedzieć w sposób neutralny, np: "wyglądasz przeciętnie"
lub "normalnie", wtedy zastanawia się nad odpowiedzią i jest czas na
ucieczkę, lub trzeba zapytać czy samemu jest się pięknym, wtedy odchodzi
zdziwiona.
brak harmonii w świecie duchowym prowadzi do chorób,
nieszczęścia i złej sytuacji finansowej (mahikarikyo).
dzięki przestrzeganiu zasad etycznych i praktyce religijnej wyznawcy otrzymają
doczesne korzyści jak zdrowie i pomyślność. należyte wypełnianie wskazań
religijnych zapewnia wyznawcom osiągniecie pomyślności, spokoju i zdrowia (kurozumi-kyo).
itsukushima to święta
wyspa, miejsce, które należy utrzymać w czystości. zgon na wyspie jest zakazany,
a osoby ciężko chore są zmuszane do opuszczenia wyspy.
7 stycznia spożywany jest nan-kusa-gayu - kleik na siedmiu ziołach chroniący przed siedmioma
rodzajami chorób.
ciastka mochi
pieczone w ogniu sagicho w
połączeniu z modlitwą zapewniają ochronę przed chorobami.
obmywanie się w rosie zebranej z chryzantem zapewnia zdrowie
i długowieczność.
zieleń jest kolorem zdrowia.
czerwony maneki-neko
odpędza choroby.
wszelkie choroby przenoszone są na lalki hina-matsuri wraz z oddechem, a lalki
są wrzucane do rzeki.
po zabiciu niedźwiedzia w czasie ceremonii iyomante, jego krew rozlewano nad
chorymi wierząc, że duch niedźwiedzia pozwoli im szybko wrócić do zdrowia (ajnowie).
łabędzia księżniczka,
narzeczona ainu rakkuru, została
porwana przez czarownicę uesoyoma.
bóg rzucił się w pogoń lecz został pozbawiony wzroku. wrócił do swojej fortecy i
dzięki pomocy bogów wyzdrowiał (ajnowie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz