19. japonia, shinto, aum shinrikyo, ajnowie, korea, czondoizm

19. 9. 6. 2. modlitwy
 

amanokoyane odprawiał modły podczas akcji skłonienia amaterasu do wyjścia z niebiańskiej jaskini.

modły do takamimusubi zapewniały cesarzowi długie i pomyślne rządy.

ebisu jest opiekun rybaków, którzy modlą się do niego, aby napędził obfitość ryb w ich sieci.

modły do ujigami wznoszone są w intencji ochrony przed chorobą, powodzenia w staraniach i dobrych żniw.

podczas uroczystości unjami kaminchu modlą się do boga morza, aby je odwiedził, a gdy przyjdzie modlą się o dobre zbiory.

tenjin to bóg nauki. w czasie egzaminów wielu rodziców modli się w sanktuariach do tenjina o lepsze wyniki dzieci, a potem wraca, żeby dziękować za sukces.

do kagutsuchiego wznoszone są do modły o ochronę przed pożarami.

modlitwa przed domowym ołtarzem kamidana lub senzodana: ukłon, kilka klaśnięć, wygłoszenie życzenia lub podziękowania. modlitwę można także pomyśleć, nie są potrzebne żadne specjalne słowa.

nippai to zespół modlitw do wschodzącego słońca (kurozumi-kyo).

ezoteryczna modlitwa norito jest wypowiadana np 1 stycznia podczas święta yagatarasu w świątyni kumano hongu taisha.

norito to teksty rytualne zawierające najstarsze japońskie modlitwy i zaklęcia. powstawały od początku pierwszego tysiąclecia, ukształtowały się w vii-viii w, w x w zostały spisane w kodeksie engishiki. wygłaszane na dworze cesarskim podczas uroczystości religijnych, składały się z trzech części: 1 wezwanie zgromadzonych by słuchali, 2 tekst zasadniczy (powołanie się na wolę bóstwa lub cesarza: relacja o pochodzeniu obrzędu lub święta, opis wykonywanego obrzędu), 3 zamknięcie (wyliczenie ofiar i czynności do wykonania w celu zapewnienia powszechnego pokoju i szczęścia). były pisane prozą uroczystą, z ozdobnikami. głosiły piękno, dobro, pokój, szczęście, pomyślność.

podczas święta iyomante niedźwiedzia zabija się podczas modlitw (ajnowie).

ikupasuj to szeroka szpatułka (deszczułka) - pałeczka modlitewna używana do komunikacji mężczyzn z bogami, wysyłania im modlitw. kiedy mężczyźni modlą się, trzymają tuki (czarki, miseczki) kładąc na nich ikupasuj i piją sake (lub piwo z prosa). kiedy wysyłają modlitwę, zanurzają deszczułki w sake i spryskują przedmiot czci (ajnowie).

heburu, syn włacy niebios hemosu, nie miał potomka i modlił się o niego (korea).
 

9. 9. 6. 3. grzech, pokuta
 

społeczeństwo wychowane w religii shinto jest pozbawione represyjnej funkcji grzechu, która występuje w społeczeństwach chrześcijańskich. bliżej mu do buddyjskiego pojęcia „splamień”.

w czasie nocy noworocznej shogatsu następuje 108 uderzeń świątynnych dzwonów (joya-no kane), które mają wypędzić stary rok, uwolnić ludzi od grzechów i dać im nową nadzieję.

podczas święta hina-matsuri wszelkie grzechy cielesne przenoszone są na lalki wraz z oddechem, a lalki są wrzucane do rzeki.

pokuta susanoo za niegodziwe czyny, których dopuścił się wobec amaterasu: 1000 ław zastawionych ofiarami, obcięcie brody, wyrwanie paznokci u rąk i nóg, zesłanie do prowincji izumo.

ludzie są podatni na splamienia, które sprowadzają na nich zło, np gniew, chciwość, egoizm (tenrikyo).
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon