19. japonia, shinto, aum shinrikyo, ajnowie, korea, czondoizm
19. 9. 6. 2. modlitwy
amanokoyane odprawiał
modły podczas akcji skłonienia amaterasu
do wyjścia z niebiańskiej jaskini.
modły do takamimusubi
zapewniały cesarzowi długie i pomyślne rządy.
ebisu jest opiekun
rybaków, którzy modlą się do niego, aby napędził obfitość ryb w ich sieci.
modły do ujigami
wznoszone są w intencji ochrony przed chorobą, powodzenia w staraniach i
dobrych żniw.
podczas uroczystości unjami
kaminchu modlą się do boga morza,
aby je odwiedził, a gdy przyjdzie modlą się o dobre zbiory.
tenjin to bóg
nauki. w czasie egzaminów wielu rodziców modli się w sanktuariach do tenjina o
lepsze wyniki dzieci, a potem wraca, żeby dziękować za sukces.
do kagutsuchiego
wznoszone są do modły o ochronę przed pożarami.
modlitwa przed domowym ołtarzem kamidana lub senzodana:
ukłon, kilka klaśnięć, wygłoszenie życzenia lub podziękowania. modlitwę można
także pomyśleć, nie są potrzebne żadne specjalne słowa.
nippai to zespół
modlitw do wschodzącego słońca (kurozumi-kyo).
ezoteryczna modlitwa norito
jest wypowiadana np 1 stycznia podczas święta yagatarasu w świątyni kumano
hongu taisha.
norito to teksty
rytualne zawierające najstarsze japońskie modlitwy i zaklęcia. powstawały od
początku pierwszego tysiąclecia, ukształtowały się w vii-viii w, w x w zostały
spisane w kodeksie engishiki.
wygłaszane na dworze cesarskim podczas uroczystości religijnych, składały się z
trzech części: 1 wezwanie zgromadzonych by słuchali, 2 tekst zasadniczy
(powołanie się na wolę bóstwa lub cesarza: relacja o pochodzeniu obrzędu lub
święta, opis wykonywanego obrzędu), 3 zamknięcie (wyliczenie ofiar i czynności do
wykonania w celu zapewnienia powszechnego pokoju i szczęścia). były pisane
prozą uroczystą, z ozdobnikami. głosiły piękno, dobro, pokój, szczęście,
pomyślność.
podczas święta iyomante
niedźwiedzia zabija się podczas modlitw (ajnowie).
ikupasuj to szeroka
szpatułka (deszczułka) - pałeczka modlitewna używana do komunikacji mężczyzn z
bogami, wysyłania im modlitw. kiedy mężczyźni modlą się, trzymają tuki (czarki, miseczki) kładąc na nich
ikupasuj i piją sake (lub piwo z prosa). kiedy wysyłają modlitwę, zanurzają
deszczułki w sake i spryskują przedmiot czci (ajnowie).
heburu, syn włacy
niebios hemosu, nie miał potomka i
modlił się o niego (korea).
9. 9. 6. 3. grzech,
pokuta
społeczeństwo wychowane w religii shinto jest pozbawione
represyjnej funkcji grzechu, która występuje w społeczeństwach
chrześcijańskich. bliżej mu do buddyjskiego pojęcia „splamień”.
w czasie nocy noworocznej shogatsu następuje 108 uderzeń świątynnych dzwonów (joya-no kane), które mają wypędzić
stary rok, uwolnić ludzi od grzechów i dać im nową nadzieję.
podczas święta hina-matsuri
wszelkie grzechy cielesne przenoszone są na lalki wraz z oddechem, a lalki są
wrzucane do rzeki.
pokuta susanoo za
niegodziwe czyny, których dopuścił się wobec amaterasu: 1000 ław zastawionych ofiarami, obcięcie brody, wyrwanie
paznokci u rąk i nóg, zesłanie do prowincji izumo.
ludzie są podatni na splamienia, które sprowadzają na nich
zło, np gniew, chciwość, egoizm (tenrikyo).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz