20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 2. 0. 2.
wcielenia/postacie
bóg może objawiać się pod różnymi postaciami np buddy,
mahometa, jezusa (lijiao).
caishen, bóg
dobrobytu i bogactwa, jest często dzielony na dwa bóstwa: po lewej stronie stoi
wojskowy caishen, po prawej stronie cywilny caishen. czasami jest to grupa
pięciu bogów (taoizm).
li jixiong jest
wcieleniem laozi (haizi dao).
20. 2. 1. bogini
matka
boginie matki:
- nuwa,
- xiwangmu -
najwyższa bogini,
- wu sheng lao mu
- miłosierna matka wszechrzeczy (yiguandao).
20. 2. 3. pierwsi
ludzie
pangu jest
pierwszą istotą zrodzoną z kosmicznego jaja.
fuxi i nuwa byli jedynymi dziećmi, którzy
uratowali się z potopu dzięki pomocy boga piorunów. schowali się w tykwie. po
potopie fuxi poślubił siostrę, a ona urodziła pierwszych ludzi (yao). w tej wersji mitu nuwa odtworzyła
ludzkość.
nuwa, stwórczyni ludzkości, wypalała ludzi w piecu z glinianych figurek. wypalani w zbyt
wysokiej temperaturze stali się murzynami, w zbyt niskiej białymi, a w
odpowiedniej chińczykami, dlatego chińczycy są najbardziej udani. nuwa dała
wypalonym figurkom życie i możliwość rodzenia dzieci.
ludzie wywodzą się od pierwszego kagana qishou i kobiety, którą spotkał jadącą wozem ciągniętym przez wołu,
gdy jechał doliną rzeki liao. mieli ośmiu synów, którzy dali początek ośmiu
plemionom.
pierwotni rodzice byli wcieleniem boga nieba i bogini ziemi (kitanowie).
przodek wszystkich ludzi wyszedł ze skały (atayal).
huang di (2697-2597
pne lub 2674-2575 pne) jest protoplastą chińczyków.
20. 2. 5. bogowie
władcy
cesarz chin był czczony jako przedstawiciel nieba.
huang di
(2697-2597 pne lub 2674-2575 pne) - żółty cesarz, legendarny władca i
protoplasta chińczyków.
wnukiem huang di był
zhuan xu, w latach dynastii zhou
(1045-256 pne) był czczony jako najwyższe bóstwo, władca słońca i nieba, smok i
władca smoków. w obecnych czasach jest czczony w mauzoleum huagdiling w qiaoshan (prow shaanxi).
qi, drugi władca
z dynastii xia, był syn yu i nu jiao. urodził się w czasie potopu,
kiedy yu przebywał w domu przez trzy dni szykując się do walki z żywiołem.
kiedy yu wrócił po dziewięciu latach, qi był już dużym chłopcem i rzucił się w
ramiona ojca.
20. 2. 6. bogowie -
osoby żyjące
lu ban (507-440
pne) - cieśla i budowniczy, wynalazca narzędzi, technik stolarskich,
konstruktor haków i taranów używanych w bitwach morskich, drabiny używanej przy
oblężeniach, maszyny latającej w kształcie ptaka, która utrzymywała się w
powietrzu przez kilka dni, został deifikowany. od tej pory jest patronem cieśli i
budowniczych.
chi you, który miał
72 lub 81 braci, został po śmierci deifikowany jako bóg wojny. ofiary składał
mu np cesarz liu bang w 201 pne w chang'anie. ostatnie świadectwo kultu to
ofiara złożona w 72 przez generała ma yana.
guan yu (zm 219),
został deifikowany i jest przedstawiany jako wojownik o czerwonej twarzy
dzierżący guandao (broń podobna do halabardy). ludzie, kórzy wiedli życie pełne
przemocy i zginęli śmiercią gwałtowną, w szczególności żołnierze, stawali się
po śmierci demonami. guan yu był
dowódcą w służbie liu beia, władcy państwa shu han. po krwawych bitwach został
pojmany z synem. zostali ścięci na rozkaz cao cao. po śmierci został uznany za
boga chroniącego cesarstwo chińskie i jego ludność. pierwsza świątynia została
mu postawiona w 713 w rejonie dangyangu. guan you na rozkaz taoistycznych
duchownych dokonywał na pocz xii w dzieł wzmacniających państwo np pokonał
ducha chi you, pokonał smoka, który
spowodował powódź. od tamtej pory zaczął być czczony jako yuanshuai - niebiański strażnik chroniący taoistyczną wiarę, stał
się bóstwem chroniącym szereg miast, obrońcą prostych ludzi i kupców, bogiem
bogactwa, gwarantem lojalności w triadach (w sensie mafijnym). podczas
powstania białego lotosu pojawił się po stronie wojsk cesarskich. w 1853
podczas powstania tajpingów guan yu (guan
di) otrzymał tą samą rangę boską co konfucjusz.
zhang xun, generał
żyjący w okresie dynastii tang, został zaliczony w poczet bóstw wang ye.
laozi został
deifikowany w 666 jako taishang laojun.
wchodzi w skład triady sanqing -
trzech najważniejszych bóstw taoizmu. jest upersonifikowanym dao wszechświata. w 142 zesłał
objawienie zhang daolingowi. w
czasach dynastii tang został uznany za przodka rodu panującego i jego
formalnego opiekuna. dekretem cesarza gaozonga nadano mu tytuł taishang xuannyuan
huang di (cesarz najwyższego porządku), co wyniosło go ponad konfucjusza i buddę.
bóg literatury i piśmiennictwa wenchang jest utożsamiany z urzędnikiem zhang ya, który zginął w niewyjaśniony sposób, lub z wojownikiem zhang yazi, który zginął i objawił się
jako duch zitong.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz