20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 3. 8. woda,
rybak, żeglarz
po śmierci pangu krew
i łzy zamieniły się w rzeki i strumienie.
yin jest
symbolizowana przez wodę (taoizm i neokonfucjanizm).
bóstwa związane z wodą:
- mazu - bogini
morza, córka rybaka, podczas sztormu uratowała ojca i braci, ostatniemu nie
zdążyła pomóc dlatego teraz pomaga rybakom, patronka rybaków i żeglarzy, potrafiła
opuszczać ciało w czasie snu, urodziła się 19 kwietnia 901 (lub 960), towarzyszą
jej tysiącmilowe oko (qianii yan) i ucho śledzące wiatr (shunfeng
er), które schwytała na górze
kwitnących brzoskwiń, jest nazywana amą;
od zatoki ama hao, gdzie na jej cześć
wzniesiono świątynię, wzięła się nazwa makau
(szczególnie południowe chiny, tajwan i wybrzeża)
- hai re - bóg
morza,
- tam kung - bóg
morza,
- chi you - bóg
deszczu,
- gonggong - zły
demon wody, który zniszczył górę-filar nieba buzhou uderzając w nią tak mocno, że się złamała; niebiosa
przechyliły się w kierunku północno-zachodnim, a ziemia na południowy wschód; nuwa uratowała górę wzmacniając ją za
pomocą stopionych kamieni i nogi żółwia ao,
naprawiona góra jest mniejsza od pozostałych filarów nieba, co spowodowało
odchylenie ziemi w kierunku południowo-wschodnim; z tego powodu wszystkie rzeki
płyną w tym kierunku,
- amanjaku -
wodny demon,
- smok chiński -
władca deszczu i wody (hipoteza: wyewoluował z ryb, głównie z karpia, jako
stworzenia, które potrafi przeskoczyć nad smoczą bramą (wodospady, katarakty) i
jest symbolem pokonywania przeszkód, inna hipoteza: wyewoluował z krokodyla
różańcowego (crocodilus porosis), który miał zdolność wyczuwania zmian
ciśnienia atmosferycznego, co tłumaczyłoby władzę smoków nad deszczami; potrafi
ukrywać się w wodzie, zamieniać wodę w ogień, włada wodospadami, rzekami,
morzami, może je przenosić, może ukazywać się jako wir wodny, powoduje
gradobicia, do smoków modlono się o deszcz; smok jest symbol wody, każda rzeka,
zbiornik wodny mają swojego smoka, którymi zarządza król smoków w niebie; w czasach suszy składano mu ofiary z prośbą o
deszcz,
- smoczy król,
który może być czczony na różnym szczeblu społeczeństwa; jest czterech smoczych
królów, którzy opiekują się żeglarzami, mieszkają w pałacach chronionych przez
armie morskich stworzeń podwodnych i reprezentują morza (oceany): ao guang - morze wschodnie
(wschodniochińskie), ao qin - południowe
(południowochińskie), ao run - zachodnie
(ocean indyjski), ao shun - północne
(bajkał?); miejscowemu smoczemu królowi wieśniacy składają ofiary i odprawiają
rytuały na jego cześć w okresie suszy, aby uprosić go o deszcz lub jego
przerwanie,
- dilong - smok, który
rządził rzekami i strumieniami,
- qing long -
zielono-niebieski smok opiekujący się deszczem, zwłaszcza wiosennym,
- shenlong - smok
deszczu, odpowiedzialny za ilość deszczu w każdym miejscu na ziemi,
- jiaolong - wodny
smok żyjący na bagnach i mokradłach, w rzece han, zbiornikach wodnych, bóg wszystkich stworzeń wodnych, pozbawiony
wody tracił siły, sprowadzał deszcze i burze.
ing przybył
okrętem zza morza i dał początek rasie sasów po czym zniknął na wschodzie.
wangliang mieszkał
w miejscu zwanym słabą wodą.
shangdi zsyłał
deszcz.
jeżeli kot myje pyszczek to znak, że będzie padać.
ptak jingwei
próbował wypełnić oceany patykami.
na gałęziach drzewa życia fusang zatrzymuje się dziesięć słońc. gdy jedno obiega ziemię,
dziewięć odpoczywa i zażywa kąpieli w jeziorze.
szczur żyjący w nie
wyczerpującym się drzewie zdechłby gdyby polano go wodą.
fuxi i nuwa byli jedynymi dziećmi, które
uratowały się w potopu dzięki pomocy boga piorunów. schowali się w tykwie. po
potopie fuxi poślubił siostrę, a ona urodziła pierwszych ludzi (yao). fuxi wynalazł sieci do łowienia
ryb.
leigong został
złapany i uwięziony przez człowieka, któremu nagły deszcz przerwał pracę przy
naprawie dachu. leigong zdołał uciec zwodząc dzieci tego człowieka i jako
zemstę sprowadził na ziemię potop.
za panowania yao nastąpił
potop. powstrzymanie wód potopu powierzono gunowi,
potomkowi huang di (lub zhuanxu lub baima), który był nieudolny, zarozumiały, głupi i okrutny. przez
dziewięć lat nie mógł poradzić sobie z zadaniem, wały okazywały się nietrwałe. yao
kazał zesłać go na górę yushan, gdzie ścięto mu głowę. shun polecił yu (syn yao) poskromić ten potop (konfucjanizm).
inny mit mówi o tym, że za czasów panowania cesarza shun rzeki wystąpiły z brzegów
zalewając kraj, a ludzie szukali ratunku w górach. wody potopu zwalczył yu budując kanały, groble i sztuczne
jeziora.
według innej wersji gun
współczując ofiarom potopu na ziemi, zszedł z nieba, wykradł władcy niebios
magiczną grudkę ziemi (xirang), która
rozrastając się wytworzyła góry i wzgórza odgradzając wody potopowe. za kradzież
magicznej grudki z rąk zhuronga
poniósł śmierć na górze yushan, a
wody potopu na rozkaz władcy niebios ponownie rozlały się po ziemi i zostały
zatrzymane przez yu (chiny).
yinglong,
skrzydlaty smok i bóg deszczu, wspomógł huang
di w bitwie z bhiyou zsyłając
potop, co umożliwiło ich pokonanie. zabił chi
you i kua fu. ze względu na
rany odniesione w walce nie mógł wrócić do niebios i został na ziemi. od tej
pory ziemię nawiedzają klęski suszy.
po śmierci chi you
krew posolona przez huang di została
zamieniona w wody jeziora xiechi,
które okresowo przybierały kolor czerwony. chłopi prosili go o deszcz.
bóstwo dziwny wygląd
(qixiang) ukradła czarną perłę hunag di, połknęła klejnot, utopiła się
w rzece min jiang i stała się boginią
tej rzeki.
huang di wynalazł
kompas.
ośmiu nieśmiertelnych przedstawia się jako płynących w
łodzi po morzu do bogini xiwangmu (taoizm).
plemię yami
odprawiało liczne rytuały i miało szereg tabu związanych z połowem ryb i z
żeglugą.
krok yu to ceremonialny
krok taneczny kapłanów taoistycznych
podczas składania ofiar. polega na stawianiu stóp w określonej kolejności po
dziewięciu polach kwadratu. legenda mówi, że wynalazł go yu, który uśmierzył wody potopu przebrany za niedźwiedzia.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz