20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 5. 3. dusza
siła ponadnaturalna shen,
przychylna człowiekowi, obejmuje, między innymi, dusze zmarłych przodków.
ludzie i zjawiska przyrodnicze posiadają duchy/dusze (mulam).
człowiek ma trzy dusze, zamieszkujące oba ramiona i głowę.
opuszczenie przez duszę ramienia powoduje chorobę, a opuszczenie głowy śmierć (puyuma).
człowiek ma dwie dusze, które rozdzielają się po śmierci:
1. hun - dusza
niebiańska, eteryczna, przeciwieństwo duszy po. odpowiada pierwiastkowi yang. to dusza rozumna, nadająca człowiekowi osobowość. po śmierci żyje nadal. ponieważ udaje się
do nieba, trzeba zostawić w trumnie mały otwór. jeżeli składa jej się
ofiary opiekuje się żyjącymi. może stać się bogiem. wstępuje w tabliczkę
przodka. jeżeli krewni nie dopełniają kultu przodków może im szkodzić.
hun mają tylko
szlachetnie urodzeni (starożytne chiny).
2. po - dusza
ziemska, materialna, odpowiada pierwiastkowi yin, jest duszą nierozumną, odpowiada za powstawanie emocji, po
zgonie trafia do ziemi wraz z ciałem, trzeba należycie o nią dbać, składać jej
ofiary, a pochówek (miejsce i czas) wybrać zgodnie z zasadmi feng shui. należy ją godnie pochować, aby
udała się do podziemnych żółtych źródeł. trzeba ją regularnie częstować ofiarą,
jeżeli nie, może przekształcić się w złego ducha (demona) gui.
człowiek żyje i jest zdrowy dopóki obie dusze są
zjednoczone. zaburzenia równowagi pomiędzy dwiema duszami powodują choroby i
śmierć.
rozkładające się ciało emituje wibracje wpływające na życie
potomków. jeżeli zasady pochówku zostały drastycznie naruszone, zmarły zaznał
za życia wielkiej krzywdy, albo po śmierci o nim zapomniano, zmarły
przekształci się w upiora gui
(chiny, taoizm).
przez siedem tygodni po śmierci dusza zmarłego stopniowo
rozstaje się ze światem. w tym czasie co siedem dni składa się ofiary i
odprawia ceremonie. dusze tułające się po śmierci mają takie same potrzeby jak
za życia, odczuwają głód, zimno i pragnienie, nakarmione sprzyjają ludziom i
nie prześladują ich.
skaczące zwłoki,
których dotknięcie zabija natychmiast, powstają, gdy dusza nie opuści ciała
zmarłego.
palenie ofiarnych banknotów lub pozostawianie strawy dla
zmarłych dusz odbywa się w domach, przed domami, przy drogach (tajwan).
kuixing nie mógł
zrobić kariery ze względu na odrażający wygląd i karłowatość. popełnił
samobójstwo, a jego dusza została wyniesiona do nieba i zaliczona w poczet
bogów.
li tieguai został
jednym z ośmiu nieśmiertelnych. kiedy jego dusza opuściła ciało, uczniowie
myśleli, że umarł i spalili jego cialo. gdy dusza wróciła weszła w ciało
chromego żebraka (taoizm).
drugą klasę nieśmiertelnych (cheng ren) mieszkającą w drugim niebie stanowią dusze bochaterów i
świętych taoistycznych (taoizm).
nieśmiertelność
to pośmiertne zjednoczenie duszy z najwyższą jednością (taiji), osiągane przez medytację prowadzącą do duchowego
oczyszczenia (szkoła shangqing taoizmu)
shenmie lun
(traktat "o niezniszczalnosci duszy") mówi, że dusza jest funkcją
ciała i nie posiada atrybutu nieśmiertelności. relacja pomiędzy ciałem i duszą
jest jak relacja pomiędzy nożem i ostrością noża, gdy nóż nie istnieje nie
można mówić o jego ostrości (fan zhen).
20. 5. 4.
reinkarnacja
w mitach chińskich w zasadzie reinkarnacja nie występuje.
trudno jej także domyślić się, ponieważ nie ma wzmianek o powrocie dusz z
zaświatów (jak np w mitologii słowiańskiej, gdzie dusze wracają z wyraju pod postacią
ptaków).
o inkarnacji jako jednym z wcieleń przyjmowanych przez żywą
istotę (duszę) w cyklu sansary wspomina taoizm.
widać na pierwszy rzut spojrzenia (oczy zostawmy w spokoju, bo mamy tylko dwie gały),
że taoizm przejął pojęcie reinkarnacji od buddyzmu. konfucjanista fan zhen podważał naukę o reinkarnacji.
sekta yiguandao zna
tajne inicjacje, w trakcie których inicjującym przekazywana jest boska nauka dao. inicjowany zostaje wyrwany z
kołowrotu reinkarnacji i po śmierci pójdzie prosto do nieba.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz