20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 3. 7. ziemia
tian - niebiosa,
niebo, pierwiastek męski (yang) istniejący
w opozycji do ziemi (yin). yin jest
symbolizowana przez ziemię (taoizm i
neokonfucjanizm).
świerszcz symbolizuje powstanie życia z ziemi i powrót do
niej.
ziemia ma kolor żółty. żółć jest symbolem środka jako strony
świata, biel jest symbolem zachodu (taoizm,
neokonfucjanizm), błękit wschodu (konfucjanizm), czerń północy (konfucjanizm),
a czerwień południa (konfucjanizm).
drzewo życia fusang
rośnie na wschodzie. korzenie drzewa biegną do fundamentów ziemi.
bogowie ziemi:
- pangu jako ziemia,
która powstała z błotnistej części (zhuo)
chaosu (hundun); po śmierci pangu, z
jego ciała powstała ziemia uprawna, a z jego głowy i kończyn pięć świętych gór
(taoizm),
- tudigong - bóg
ziemi otoczony kultem państwowym, stawiano mu kapliczki,
- houtu - bóstwo
ziemi, władca/władczyni ziemi, potomek yan
di, opiekuńcze bóstwo żeńskie,
- yu huang -
władca ziemi (taoizm),
- dilong - smok
ziemi, ziemski smok.
bóstwa ziemi przedstawiane są jako odziane w szaty i czapki
mandarynów, w rękach trzymają kij lub sztabkę złota jako symbol dobrobytu (tajwan).
wyspy
nieśmiertelności leżą na wschodnim oceanie, cesarz qin shi huang
zorganizował do nich wyprawę po eliksir nieśmiertelności.
fusang to mityczna
wyspa (w japonii?).
penglai to wyspa
cudów na morzu wschodniochińskim.
imieniem magu nazywano
góry i jaskinie.
bogowie mieszkali w górach, przede wszystkim na świętej
górze muye (kitanowie).
jiaolong
zamieszkiwał góry i wzgórza na których składał jaja, mógł także mieszkać pod
pustynią.
święte góry, które powstały z głowy i kończyn pangu,
stanowią ważne centra religijne odwiedzane przez pielgrzymów, są powiązane ze
stronami świata: wschód - tai shan, zachód
- hua shan, południe - heng shan (w hunan), północ - heng shan (w shaanxi), centrum - song shan.
na górze kunlun leży kraina czarów xuanpu. znajduje
się tam płótno prane w ogniu w celu oczyszczenia. w górach kunlun mieszka zhurong. xiwangmu mieszka w olbrzymim i bogatym pałacu na górze kunlun,
pałac jest otoczony gajem brzoskwiń, które dają nieśmiertelność. spozierające mieso (shirou) zamieszkuje góry kunlun. w tych
górach znajdowały się także szaty huang
di. pilnowaniem ich zajmował się ptak chun.
nie wyczerpujące się
drzewo rośnie na ognistej górze
poza południowym pustkowiem.
buzhou to
olbrzymia góra na północnym zachodzie świata. zły demon wody gonggong, rozwścieczony po przegranej z zhuanxu, uderzył głową w buzhou i złamał
ją. niebiosa przechyliły się w kierunku północno-zachodnim, a ziemia na południowy
wschód. nuwa uratowała górę
wzmacniając ją za pomocą stopionych kamieni i nogi żółwia ao. naprawiona góra jest mniejsza od pozostałych filarów nieba. wszystkie
rzeki płyną w kierunku południowo-wschodnim, a gwiazda polarna nie leży w
zenicie nieba.
w górze hua shan
nieszka bóg podziemia. świątynia zbudowana u stóp góry była wykorzystywana do
kontaktów z bogiem i jego podwładnymi. można było na górze znaleźć lekarstwa
prowadzące do nieśmiertelności. na górze mieszkał chen tuan oczekując uzyskania nieśmiertelności (taoizm).
huang di przybył
na zgromadzenie demonów, które odbywało się na górze tai shan, wozem zaprzągniętym w słonie i sześć smoków jaiolong
święta góra tai shan
jest kojarzona ze wschodem słońca, narodzinami i odnową. tam cesarze chińscy
składali ofiary niebu (tian), aby
potwierdzić mandat niebios do sprawowania władzy. po złożeniu ofiary cesarz
składał u podnóża góry pismo z tekstem modlitwy o pomyślność poddanych. w 695
ofiarę złożyła cesarzowa wu zetian wykorzystując fakt, że ziemia reprezentuje
pierwiastek żeński yin, czym
umocniła swoją władzę (taoizm).
za nieumiejętność poradzenia sobie przez dziewięć lat w
wodami potopu yao kazał zesłać guna
na górę yushan, gdzie ścięto mu
głowę. z wodami poradził sobie jego syn yu
(konfucjanizm).
inna wersja: gun współczując
ofiarom potopu na ziemi, zszedł z nieba, wykradł władcy niebios magiczną grudkę
ziemi (xirang), która rozrastając
się wytworzyła góry i wzgórza odgradzając wody potopowe. za kradzież magicznej
grudki z rąk zhuronga poniósł śmierć
na górze yushan (chiny).
zhulong, smok z pochodnią,
mieszka w dalekiej krainie położonej na północnym zachodzie (we wrotach dzikich
gęsi (yanmen) na stokach góry weiyu) gdzie nigdy nie dociera słońce. dlatego
rozjaśnia pochodnią mrok.
tajemna stolica cesarza jest położona na wzgórzu qingyao.
na tajemnej górze
jest pasta nefrytowa utożsamiana z białym nefrytem. to pokarm nefrytowego cesarza dający
nieśmiertelność. ta część pasty, której on nie zje, służy do podlewania cynobrowego drzewa.
guimu żyła na górze małego szczęścia wznoszącej się
pośród wód oceanu południowego.
należy czcić święte kamienie, ponieważ przodek wszystkich ludzi
wyszedł ze skały (atayal).
koń i perła symbolizują
sukces na egzaminie.
srebrna perła to symbol
lwów i smoków.
bóstwo o nazwie dziwny
wygląd (qixiang) ukradła czarną
perłę hunag di, połknęła klejnot, utopiła
się w rzece min jiang i stała się boginią
tej rzeki.
xiwangmu była
królową matką zachodu lub zachodnią macierzą królów. jej partnerem był dongwanggong - król wschodu.
fuxi, syn leishena i dziewczyny z kraju huaxu,
brat nuwy, był bogiem wschodu (huainanzi).
fenghuang to symbol
południowej strony świata.
koncepcja pięciu cesarzy jako bogów pięciu stron świata: shaohao - wschód, zhuanxu - północ, huang di
- środek, shennong - zachód, fuxi - południe (chuci). shaohao jest
władcą zachodniej części świata (inaczej niż w pieśniach z chu (chuci), gdzie
jest patronem wschodu).
bai hu - biały
tygrys - włada zachodem, zhu que -
szkarłatny ptak, jest strażnikiem południa, xuan wu - czarny żółw - włada północą, qing long - zielono-niebieski smok, opiekuje się wschodem.
shaogeniu (krowa, której można odciąć nieco)
zamieszkuje krańce zachodu.
shoulao, duch
bieguna południowego, mieszka w pałacu położonym na biegunie otoczonym wielkim
ogrodem.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz