20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 8. 6. 2. 6. oświecenie,
zbawienie
shangdi jest
dawcą zbawienia.
zbawienie
rozumiane jest w taoizmie jako
nieśmiertelność.
w szkole lingbao zbawienie ma związek z buddyjską
koncepcją współczucia wszystkim istotom i pomocy im w osiągnięciu zbawienia.
zbawienie nastąpi po końcu świata.
nieśmiertelność to pośmiertne zjednoczenie duszy z najwyższą
jednością (taiji) osiągane przez
medytację prowadzącą do duchowego oczyszczenia (szkoła shangqing taoizmu).
nadejdzie budda maitreja nadesłany przez wu sheng lao mu i przyniesie światu powszechne
zbawienie (yiguandao).
harmonia dao jest
ostatecznym celem taoisty, równoznacznym ze wschodnim oświeceniem. z punktu widzenia
filozofii wschodnich jest to teoria gradualistyczna.
wu wei to niedziałanie,
oświecenie. świadomość człowieka
oświeconego składa się z trzech składników: 1 oświecenia, 2 umysłu i 3 ciała.
świadomość człowieka nieoświeconego składa się z umysłu i ciała. oświecenie taoistyczne przypomina jedność z
wszechświatem, może do nie prowadzić system medytacyjny taijiquan.
poznanie praw natury i kierowanie swoimi działaniami zgodnie
z nimi to praktykowanie oświecenia (laozi).
w sercu-umyśle mieści się uniwersalna zasada, więc jego
poszerzenie powoduje poznanie nieba, a człowiek uzyskuje jedność z 10.000
tysiącami bytów (cheng hao).
"wielkiej nauki droga prowadzi ku oświeceniu" (daxue).
droga studiów i badania rzeczy (gewu), w szczególności konfucjańskich
klasyków, prowadzi do osiągnięcia oświecenia
(szkoła zasad konfucjanizmu).
poprzez kultywowanie moralności i cnoty, medytację i
praktyki qigong należy dążyć do
porzucenia przywiązań i osiągnięcie duchowego oświecenia (falun gong).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz