20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 8. 7. 4. sztuka
względy artystyczne, a nie moralne, powinny decydować w
sztuce (xiao tang).
w tworzeniu i ocenie dzieła najważniejsze powinno być
wyczucie przepływu energii kosmosu, z którą artysta powinien się zespolić.
shidangang to kamienna
stela z wyrytymi inskrypcjami magicznymi stawiana dla ochrony przed złymi
mocami. najczęściej na ścianach budynków, rzadziej na rozstajach dróg.
kaligrafia i malarstwo to dwie z czterech sztuk,
które powinna opanować osoba wykształcona (konfucjanizm).
wang xizhi jest patronem
kaligrafii.
najwybitniejszy kaligraf chiński wang xizhi (303-361 lub 307-ok 365) był taoistą. jego nauczycielka wei
shuo (272-349) pochodziła ze znanej konfucjańskiej
rodziny.
wang wei jest patronem
malarstwa.
malarze konfucjaniści
preferowali dydaktyzm, a taoiści
naturalizm i swobodę.
taoistyczna teoria
zie he (v w) głosi, że jeżeli uda
się uzyskać przypływ energii qi
obraz będzie ożywiony.
malarstwo dynastii song (960-1279) miało charakter krajobrazowy.
najpopularniejszą formą były monochromatyczne czarnotuszowe krajobrazy shan sui. malarstwo miało silne związki
z taoizmem (małość i nieistotność
człowieka w wielkim kosmosie) i neokonfucjanizmem
(odkrywanie wzorów i zasad we wszechświecie). mistrzowie: li cheng, fan kuan, guang tong, dong yuan.
nanga to nurt
malarstwa uprawiany przez konfucjańskich
uczonych-urzędników i praktykowany amatorsko od xi w, przeszczepiony na grunt
japoński w xviii w (nankai gion, hyakusen sakaki, kien yanagisawa). typową tematyką są krajobrazy.
liang kai
(1140-1210), malarz buddyjski chan, namalował między innymi dzieło "konfucjusz śniący o księciu zhou".
huan gingwang
(1269-1354) w piężdziesiątym roku życia udał się na odludzie w górach fuchun,
gdzie praktykował taoizm i zaczął
malować, między innymi dzieło "siedziba w górach fuchun".
ni zan
(1301-1374), wykształcony konfucjański
uczony, później żarliwy wyznawca taoizmu,
skończywszy 50 lat porzucił dobra ziemskie i zamieszkał na łodzi. malarz
prostych niewielkich dzieł. malował np chmury, bambusy.
wizerunki taotie znajdują
się na naczyniach z brązu z epok shang i zhou jako motyw ornamentacyjny w
postaci chińskiego potwora. najczęściej był to pysk potwora, który miał odstraszać
złodziei i tych, którzy zakłócają rytuały.
chińskie brązy
rytualne, które powstawały od ok 1600
do ok 256 pne, to osobna kategoria zabytków związanych z religią. to przedmioty
z brązu, pw naczynia, służące do celów rytualnych, religijnych i dworskich,
także broń, instrumenty muzyczne, ozdoby wozów i rzędów końskich, broń, kóra
była bardziej zdobiona niż zwyczajna, często inkrustowana metalami i kamieniami.
naczynia z brązu używano podczas uczt rytualnych, jako ofiary grobowe, element
wyposażenia świątyń. świadczą o rozwiniętym kulcie przodków. w ornamentyce dominują tygrysy, słonie, bawoły
wodne, zające, jelenie, ptaki, cykady, ornamenty liniowe, wielokrotne spirale, smoki, maski taotie. w xi-iii w pne pojawiają się napisy i inskrypcje. niektóre
brązy rytualne zostały opisane w rozdziale dotyczącym przedmiotów kultu.
kultura hemudu
(ok 7000-5000 pne lub 5000-3500 pne) tworzyła ręcznie formowaną ceramikę w
kolorze czarnym, zdobioną nacinanymi wzorami przedstawiającymi ptaki i motywy
realistyczne, które interpretuje się jako znaki szamanistyczne.
kultura hongshan
(5000-2500 pne) produkowała żady i amulety z wizerunkami smoków ze świńskimi głowami.
kultura yangshao
(5000-3000 pne, obecnie prowincje henan, shanxi, shaanxi) stosowała urny grzebalne malowane na szarym, brązowym
lub czerwonym tle kolorami: czarnym, czerwonym, żółtym i białym. przedmioty
powszechnego użytku zdobiono ornamentami, które miały znaczenie magiczne:
spirala - woda, zygzaki - błyskawica, meandry - chmury.
kultura daxi (ok
5000-ok 3000 pne) wytwarzała pękate dzbany służące do celów rytualnych.
kultura hingshan
(3000-2500 pne) wytwarzała nefrytowe ozdoby w kształcie smoka.
chińskie smoki są
przedstawiane w kulturach xinlongwa,
yangshao (naczynia gliniane) i liangzhu (3300-3200 pne, naczynia
gliniane).
motyw smoka panlonga
zwiniętego w okrąg, czoło dotyka ogona, jest stosowany do zdobienia biżuterii, przedmiotów magicznych i przedmiotów codziennego użytku.
sancai, porcelana z lat 600-900, w postaci figurek grobowych
znalezionych w grobowcach z okolic xi'an, przedstawia ludzi i zwierzęta
(najczęściej konie). figurki są pokryte szkliwem w odcieniach brązu, zieleni, żółci,
błękitu i bieli, które przechodzą płynnie.
sześć świętych nefrytów: 1 bi (pierścień z otworem w środku), 2 tuba o zewnętrznym przekroju w
kształcie kwadratu i wewnętrznym kształcie koła cong - symbol pierwiastka męskiego, 3-6 cztery symbole stron świata
(czterech pór roku), ułożonych w grobowcu w określonym porządku i rytualnej
kolejności miały zapewnić zmarłemu zachowanie ładu w zaświatach.
parawany chińskie
są drewniane i ciężkie, zdobione w malowidła przedstawiające sceny z życia
codziennego, naturę i symbolikę religijną.
nianhua to kolorowe
obrazki, którymi od v w ozdabia się ściany i drzwi domów podczas nowego roku.
wywodzą się od obrazów-amuletów malowanych w buddyjskich i taoistycznych klasztorach. mogą przedstawiać treści religijne
(bóstwa i demony), alegoryczne scenki odwołujące się do zasad konfucjańskich i przesądów.
temari jako podarki
noworoczne symbolizują przyjaźń i lojalność.
ogrody wschodnioazjatyckie
(zwłaszcza koreańskie) były zakładane pod wpływem idei taoizmu. przy ich komponowaniu kładzie się nacisk na naturę i
tajemniczość i zwraca się uwagę na detale wykończenia. w ogrodach koreańskich unika
się sztucznych elementów (odmiennie niż w ogrodach japońskich i chińskich).
nieodłącznym elementem jest staw z kwiatami lotosu i kwietne tarasy.
styl nageire-bana
(kwiaty wrzucone do wazonu) i inne kompozycje ikebany z xviii w wywodzą się z konfucjanizmu.
nuwa jest obecnie
bohaterką kreskówek.
w latach 2008-2009 powstał chiński serial animowany
"legenda nezha" o
tytułowym bohaterze i innych postaciach z mitologii chińskiej, znany także w
wersji polskiej.
sun wukong został
bohaterem japońskiej mangi znanym z akrobacji.
maneki-neko stał
się inspiracją do hello kitty i pokemonowej postaci meowth.
chińskie smoki
występują w japońskiej mandze i animie, grach komputerowych i wszelkich innych,
filmach, zwłaszcza fantazy.
symbole trygramów
pojawiają sie grach, serialach, filmach.
dim mak - dotyk
śmierci, stał się popularny w grach, filmach, serialach.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz