20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 8. 2. 7. 5.
literatura
kuixing jest bogiem literatury, a wenchang bogiem literatury i piśmiennictwa.
dong zhongshu (179 - 104 pne), teoretyk cesarstwa han, napisał
"chunqiu fanlu" (obfita rosa z kronik wiosen i jesieni)
(szkoła nowych tekstów
konfucjanizmu).
yang xiong (53 pne - 18 ne) napisał "najwyższą tajemnicę" i "wzorcowe powiedzenia" (konfucjanizm szkoła starych tekstów).
wang chong (27-100) napisał "rozprawy krytyczne" (szkoła
krytyczna konfucjanizmu).
ban zhao (48-116), historyk i uczona konfucjańska, napisała "pouczenia
dla kobiet".
han yu (768-824) napisał daoyuan
(o pochodzeniu drogi) i "o naturze
drogi" (proto-neokonfucjanista).
li ao (zm ok 844) napisał "o przywróceniu natury" (proto-neokonfucjanista).
ahiu dunyi (mistrz z lianxi, 1017-1073) napisał taijitu shuo (objaśnienie diagramu
najwyższego kresu) (szkoła kosmologów
neokonfucjalistów).
zhang zai (mistrz z hengqu, 1020-1077) napisał "dzieła zebrane mistrza zhanga i poprawianie
młodocianej ignorancji” (szkoła
kosmologów neokonfucjanizmu).
cheng hao (1032-1085) i jego brat cheng yi (1033-1108) napisali "dzieła zebrane obu changów" (szkoła kosmologów neokonfucjonizmu).
wang yangming (1472-1529) napisał "zapisane pouczenia" (szkoła
badania umysłu w konfucjanizmie).
ruch nowej kultury, który powstał w latach 20-30 xx w, głosił obalenie
konfucjańskiego porządku społecznego,
w tym upowszechnienie języka mówionego w literaturze kosztem języka
literackiego, którego trzeba było uczyć się przez kilka lat. przywódcą ruchu był
hu shi.
nieoficjalna kronika konfucjanistów to powieść satyryczna
wyśmiewająca warstwę feudalnej biurokracji wychowanej na dziełach konfucjusza i jego następców.
zhinguai to gatunek
literacki opisujący ezoteryczne wydarzenia i historie.
li chi zhuan (opowieść o czerwonym li) napisana przez liu zongyuana (773-819), opowiada o młodym
uczonym li, który daje się uwieść
mieszkającemu w wygódce duchowi i wierzy, że wygódka to rajskie miejsce.
ostatecznie utopił się w niej. podobnie inni ludzie dają się omamić władzy lub
pieniądzom.
pu songling (1640-1715),
prywatny nauczyciel, przez całe życie zbierał opowieści do książki liaozhai zhiyi (dziwne opowieści
zebrane w studiu liaozhai) zawierającej 431 fantastyczne nowelki pełne duchów kobiet-lisów,
łącznie osiem tomów.
qu yuan (ok 340-
ok 278 pne) pisał wiersze (np lisao)
związane z chińską mitologią.
siedmiu mędrców z
bambusowego gaju to grupa poetów i filozofów z iii w (xi kang, ruan ji, liu ling, ruan xian, xian xiu, wang rong, shan tao), którzy gwałcili normy konfucjańskie, np liu ling jeździł pijany powozem zaprzężonym w
jelenie i kazał się pochować w miejscu, w którym umrze, co było sprzeczne z
kultem przodków, chodził nago po domu, gdyż odzieniem był dla niego cały świat.
ruan ji biesiadował w dniu pogrzebu matki, co naruszało zasady nabożności
synowskiej. ruan xian został wygnany na północ z powodu obrazy rytuałów. xi
kang został stracony za obrazę moralności.
poeta li bai
(701-762) eksponował w swojej poezji elementy taoistyczne, jak zjednoczenie z naturą, poszukiwanie
nieśmiertelności, wyzwolenie z więzów społecznych. moralizował na sposób
konfucjański. napisał ok 1000 wierszy.
yuefu to forma
poezji chińskiej wzorowana na ludowej
pieśni (od 112 pne, mogą do niej należeć także poezje ci lub qu). poezja ma nieparzystą
liczbę sylab (znaków). yuefu najczęściej służą do śpiewania.
duilian to krótkie
poetyckie sentencje umieszczane przy drzwiach wejściowych, zawieszane
symetrycznie po obu stronach, składające się z takiej samej liczby znaków pisma
chińskiego napisanych na czerwonym tle czarnym tuszem. czasami wiesza się
trzecią sentencję nad drzwiami. pełnią funkcję ozdobną, mają przynosić
błogosławieństwo domowi.
chunlian to życzenia
pomyślności wywieszane z okazji nowego roku.
qingtan (iii-iv w)
to sztuka prowadzenia swobodnej i błyskotliwej rozmowy na poważne filozoficzne
tematy. najbardziej znane dzieło tego typu to "shishuo xinyu" liu
yiqinga. takie rozmowy prowadzono także z mnichami na temat buddyzmu. z
nich powstały buddyjskie koany (neotaoizm).
zhong kui
występuje często w dramatach i utworach literackich.
smoki chińskie
mają niezliczone wizerunki w literaturze zwłaszcza fantazy (np tolkien, le
guin, sapkowski).
yijing i heksagramy znajdują odzwierciedlenie w
książkach pisarzy zachodnich min dicka, pullmana, hessego, symbole trygramów pojawiają się w literaturze
(np szwaja).
dim mak - dotyk
śmierci, występuje jako miejska legenda w wielu dziełach literackich, np
"dotyk śmierci" nory roberts, "vineland" thomasa pynchona,
"inferno" dona browna, i komiksach.
cao guojiu to patron
aktorów, przedstawiany w dworskim stroju, z berłem i kastanietami (taoizm).
opera chińska (pekinska, kantońska, kunqu, szanghajska) pełniła rolę obrzędową,
którą zachowała do dzisiaj na tajwanie
i w singapurze.
opera pekińska
znana jest od 1790, symboliczna i alegoryczna, symboliczne rekwizyty (np bat -
jazda konna, wiosło - przeprawianie się przez rzekę), stroje aktorów pokazują pozycję
społeczną, a maski charakter (czerwona - uczciwy, biała - kłamca, żółta -
wojownik, złota - bóstwo), gesty i akrobatyka mają znaczenie. role kobiece były
odgrywane w przeszłości przez mężczyzn. sceny budowano przy świątyniach lub
herbaciarniach. popularne były trupy objazdowe.
sha wujing to bohater
opery pekińskiej z "wędrówki na
zachód" wu cheng'ena. sun wukong
jest także bohaterem opery pekińskiej.
opera kantońska
jest związana z muzyką, śpiewem, sztukami walki, akrobatyką. z niej wywodzą się
filmy, książki i gry komputerowe wuxia o sztukach walki.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz