20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 8. 2. 7. 5. 1.
pismo
fuxi wynalazł
pismo. inne mity mówią, że uczynił to huang
di.
cangijie uchodzi
za twórcę pisma chińskiego.
legenda: cangjie
miał czworo oczu i umiał pisać od momentu narodzin. na podstawie obserwacji
konstelacji niebiańskich, śladów pozostawionych przez zwierzęta,wzorów na
liściach, doszedł do wniosku, że można rozróżnić zjawiska przyrodnicze i
zapisać je w postaci znaków. w ten sposób stworzył pismo chińskie. z wrażenia
duchy i bóstwa zakrzyknęły, a z nieba spadło proso.
inna wersja: cangjie
był kronikarzem huang di zapisującym wydarzenia przy pomocy pisma węzełkowego. postanowił wymyślić
lepszy sposób. szukał rady u mędrców, a potem zamknął się w jaskini, by pracować
w spokoju. wymyślił pismo chińskie, a znaków było tak wiele, że nawet konfucjusz nie mógł ich spamiętać.
cangjie wyrzucił zbędne znaki za granice chin dając początek pismom innych
ludów.
kulturalny człowiek powinien znać sześć sztuk, w tym
kaligrafię (zhou li).
nushu to znane od
400 lat pismo kobiet z prowincji hunan. część znaków jest oparta na wzorach
hafciarskich. yang huanyi, ostatnia kobieta, która umiała się nim posługiwać, zmarła w 2004. pismo utrzymywane było
w tajemnicy przed mężczyznami i pełniło funkcje: użytkową (wymiana listów,
pisanie wierszy), ornamentacyjną (haft), obrzędową ("księgi trzeciego dnia" jako element wiana, odczytywane w
trzecim dniu po zawarciu małżeństwa w żeńskim gronie przez kobiety z rodziny
pana młodego, zawierały listę cnót mężatki). pismo było niszczone przez hunwejbinów (czerwoną gwiazdę) jako przeżytek feudalizmu.
analiza pisma chińskiego pod kątem jego związków z mitologią
i religią przekracza możliwości autora, wymagałaby osobnych długotrwałych
studiów, dlatego nie jestem w stanie jej tu zamieścić.
bopomofo to uproszczone
pismo chińskie. jego porównanie z innymi rodzajami pisma znajduje się w części
czwartej blogu w rozdziale poświęconym porównaniu pism.
20. 8. 2. 7. 6.
podział społeczny
zbudowanie idealnego społeczeństwa i pokoju na świecie jest
możliwe pod warunkiem przestrzegania obowiązków wynikających z hierarchii
społecznej oraz zachowywania czystości, ładu i porządku (konfucjanizm).
junzi (człowiek
wyższego stanu, człowiek szlachetny) to osoba znająca tradycję, rytuał i
podstawy konfucjanizmu. pozostałe osoby
stosowały proste zasady postępowania odmienne w zależności od pozycji w
hierarchii społecznej. zasady wspólne dla wszystkich zwane były pięcioma powinnościami (konfucjanizm).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz