20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 8. 2. 6. 2. karma, dao,
wu wei, de, pu, li qi, ren, tian, taiji (cz 2)
pu (nieociosany
kloc) to własna naturalna moc, którą posiadają rzeczy w swym pierwotnym stanie,
krucha i delikatna, prosta i uczciwa, odnalezienie jej w sobie daje radość i
szczęście, gdyż odnajdujemy rzeczy takimi jakie są w rzeczywistości, czyli
takie, jaka jest ich prawdziwa natura. powiązanie z zasadą wu wei: nie szukamy innej drogi zastosowania przedmiotu, a
wykorzystujemy jego naturalne właściwości. nie należy zmieniać pu zmieniając
pierwotny stan, np dziecko żyje instynktownie, nie podejmuje działań przeciw
światu, choć jest pełne potencjału, osiąga to, co chce, odrzuca komplikacje,
arogancję, dzięki temu życie jest radosne (taoizm).
taoizm przejął od
buddyzmu zasadę odpłacania za uczynki na ziemi.
człowiek nie jest z gruntu dobry, ale nie jest też z gruntu
zły (yang xiong, pogranicze taoizmu i konfucjanizmu).
li to zasada
stanowiąca podstawę wszystkich rzeczy i zdarzeń, niezmienna i wieczna, a jej
zrozumienie stanowi ważny element duchowego doskonalenia. ludzkie serce-umysł (xin) pochodzą od li, podobnie jak
budujące świat qi, które może być
czyste lub zmącone. w xin zaszczepiona jest naturalna dobroć, której nie
dostrzegamy, gdy qi jest wzburzone, dlatego kluczowe jest studiowanie i
samodoskonalenie, aby odkryć wewnętrzną dobroć (cheng yi, cheng hao). w
sercu-umyśle mieści się uniwersalna zasada, więc jego poszerzenie powoduje
poznanie nieba, a człowiek uzyskuje jedność z 10.000 tysiącami bytów (cheng hao). tian (niebo) i ludzie pozostają we wzajemnej zależności. z nieba
pochodzą zasady i sankcje moralne (zisi).
samodoskonalenie człowieka polega na studiowaniu konfucjańskich klasyków i dążeniu przez
to do oczyszczenia li z naleciałości
qi i uświadomieniu sobie własnej
tożsamości identycznej z tożsamością wszechświata, jednocześnie wyzbywając się
egoizmu (szkoła zasad konfucjanizmu).
ludzki umysł od początku jest czysty i tożsamy z zasadą (li). w życiu powinniśmy kierować się moralną
intuicją, a nie studiowaniem klasyków (szkoła
umysłu konfucjanizmu)
istnieje jeden umysł, czyste li bez domieszki qi, który
jest tożsamy z zasadą (szkoła umysłu
konfucjanizmu), nie istnieje li odrębne od qi, a zasada jest modelem aktualnych
rzeczy i zdarzeń (wang fuzki, szkoła
umysłu konfucjanizmu).
li nie istnieje
obiektywnie, nie jest wieczna i jest zmienna (chen liang) - twierdził dong
zhongsu, który próbował połączyć konfucjańska
etykę z kosmologią yin i yang, pięcioma elementami i ich
wzajemnym oddziaływaniem na to co dzieje się w świecie.
qi to energia
życiowa, której manifestacją są zjawiska i procesy natury, ściśle związana z
siłami życiowymi natury i człowieka qi ma podwójną materialną i niematerialną
naturę, zapewnia jedność człowieka i wszechświata, to także eter, oddech, życiowe tchnienie,
kosmiczna energia, fundamentalna esencja przedmiotów materialnych, która przenika
wszechświat, z niej tworzy się materia, jej atrybutem jest zmienność,
przemiana, powoduje, że pustka zmienia się w formę, a forma w pustkę, yin w yang i odwrotnie.
fizyczną formą świata, źródłem różnorodności i dobra i zła
jest siła materialna qi (zhu xi).
qi to jedyna
zasada wszechświata i źródło wszechrzeczy. całe uniwersum składa się z qi, poza
nią nie ma żadnej innej siły (seo
gyeong-deok).
pengzu żył 800
lat dzięki pielęgnacji qi (energii życiowej)
i życiu w harmonii ze światem. w wieku 70 lat był dzieckiem. jest przedstawiany
jak pali kadzidło i wznosi modły. otaczają go dzieci.
daoxin (umysł
drogi) jest czymś innym niż renxin
(umysł ludzki). pierwszy jest czystą zasadą i jest doskonały, drugi jest
połączony z qi i przez to
zanieczyszczony i skłonny do błędu (szkoła
zasad konfucjanizmu).
ren
(humanitarność, humanitaryzm) to cnota doskonała stanowiąca połączenie
wszystkich pozostałych cnót, duchowa zasada przenikająca wszystkie rzeczy, tak jak
qi przenika ludzkie ciało. ren jest
jednocześnie zasadą człowieka i uniwersalną zasadą nieba, która jest obecna w
ludzkim umyśle. wystarczy, aby człowiek za nią podążał (moralna intuicja) i
dostrzegł fundamentalną jedność pomiędzy sobą a wszechświatem (szkoła umysłu konfucjanizmu).
niebiosa (tian)
stanowiły się moralną, nie były bezosobowe, nagradzały za dobro, karały za zło
(motizm).
istnieje dualizm li-qi (formy i materii) oraz zasada taiji (najwyższej jedności) rządząca
światem. najwyższa jedność (taiji) i zasada (li) stanowią w istocie wieczną i
niezmienną jedność, zawierającą w sobie wszystkie jednostkowe zasady, fizyczną
formę świata. źródłem różnorodności, dobra i zła jest siła materialna qi. obie
siły (li i qi) stanowią nierozerwalną część natury wszechświata oraz człowieka,
w umyśle ludzkim siła materialna przejawia się w emocjach i pragnieniach, a
zasada jest nierozerwalnie związana z wiedzą i najwyższą z cnót -
humanitarnością (ren) (zhu xi).
rozróżnienie na zasadę i siłę materialną ma jedynie
znaczenie terminologiczne, obydwie są ze sobą nierozerwalnie związane. zasada
umożliwia rzeczom ruch, siła materialna porusza się za sprawą zasady, zasada
sama z siebie nie wytworzy niczego, siła materialna stanowi narzędzia
manifestowania się zasady, różnice między nimi wynikają z tego, że zasada jest
nieograniczona i wszechobecna, a siła materialna ograniczona i jednostronna (yi i).
żadna z tych sił (li
i qi) nie da się sprowadzić
wzajemnie do siebie, obie są współodwieczne, żaden monizm nie jest właściwy.
natura ludzka jest ontyczna, ale złożona, można w niej wyróżnić zasadę (li) i
tchnienie (qi), naturę pierwotną związaną z intelektem i naturę fizyczną
związaną ze sferą emocji (yi hwang).
ekken kaibara
odrzucał dualizm zasady (li) i siły
materialnej (qi), a także zasady
niebiańskiej i ludzkich dążeń. w jego miejsce proponował ścisłą zależność
między ładem kosmosu a ładem społecznym.
umysł jest tożsamy z naturą, a wszelka różnica między nimi
ma charakter werbalny. serce-umysł jest elementem unifikującym wszechświat
podzielony na zasadę (li) i jej
materialny przejaw qi (lu jiuyuan).
dążenie do nieśmiertelności lub przynajmniej długowieczności
było jednym z podstawowych elementów taoizmu,
cel miał być osiągnięty przez eliksiry, ascezę, dietę, ćwiczenia oddechowe i
seksualne.
nieśmiertelność można rozumieć na poziomie mistycznym,
wiecznym, jako umiejętność osiągnięcia dao
i zespolenia się z nim (zhuangzi).
tan sitong
(1865-1898) próbował dokonać syntezy filozofii konfucjańskiej z pojęciami fizycznymi i chemicznymi nauki
zachodniej.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz