20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 8. 2. 7. 7. etyka
(cz 2)
cnoty konfucjańskie: ren
(humanitarność), xiao (nabożność
synowska), zhong (lojalność).
ren to cnota
doskonała stanowiąca połączenie wszystkich pozostałych cnót. przed konfucjuszem rozumiana jako życzliwość
władcy wobec poddanych, stopniowo przekształciła się w dobroczynność (konfucjanizm).
ren (moralność) dzieli
się na xiao - miłość do rodziców, di - szacunek dla rówieśników, zhong - lojalność wobec władcy, li - normy zachowania (lunyu).
sumienie należy rozpatrywać w kategoriach indywidualnych, niezależnie
od presji społecznej. ren łączy się
z godnością człowieka (li zhi).
podstawowe cnoty: humanitaryzm, praworządność, poprawność,
mądrość, lojalność. zmysł moralny człowieka jest odpowiednikiem kosmicznego
porządku natury. prawość (yi) to
powinność, obowiązek, spełnianie słusznych rzeczy ze względu na zawarte w nim
dobro moralne. prawość jest prawością, gdy nie ma w niej korzyści. korzyść jest
przeciwieństwem prawości. ren
(humanitaryzm) stanowi "nie czyń innym, czego dla siebie nie
pragniesz" (z "dialogów
konfucjańskich"). zhong -
lojalność wobec innych - ma miejsce wtedy, gdy czyni się dla innych to, czego
chciałoby się dla siebie. shu
(altruizm) to aspekt negatywny, nieczynienie innym tego, czego nie chce się dla
siebie, zasada działania bez nagrody, ponieważ każdy człowiek ma obowiązki,
które musi wypełniać. wartość działania nie leży w efekcie, lecz w podjętym
wewnętrznym wysiłku. należy działać wypełniając obowiązki, a efekty powierzyć
woli niebios, losowi, przeznaczeniu (mong).
rozumieć ming oznacza rozumieć
nieuniknioność wszechświata, z czego wyprowadza sie zasada nie zwracania uwagi
na zewnętrzne porażki lub powodzenia. efektem takiego działania jest szczęście,
ponieważ jesteśmy wolni od niepokoju o powodzenie naszych działań i od lęku
przed porażką (konfucjusz).
z powyższego akapitu wynika, że złota reguła etyczna „nie rób drugiemu co tobie nie miło” zawiera się w "dialogach konfucjańskich" w postaci: "czego nie narzucasz sobie, nie narzucaj i innym".
nie wystarczy studiowanie klasyków i wyciszanie się przez
siedzenie w ciszy, trzeba zaangażować się w praktykowanie miłości synowskiej. osoba działająca zgodnie z nią wie czym jest
ideał jedności wiedzy i działania (zhixing
heyi) (szkoła umysłu
konfucjanizmu).
junzi to człowiek
szlachetny, kierujący się w życiu cnotami jak nabożność synowska,
sprawiedliwość, rozsądek, przestrzeganie etykiety (konfucjanizm).
poprzez zhong
(lojalność) i shu (dobroć) osoba
wyższa w hierarchii powinna wywierać wpływ moralny na osobę niższą w
hierarchii, powinna wykazywać się troską o dobrobyt innych (zengzi).
nabożność synowska
(xiao) to najważniejsza z
konfucjańskich cnót, oznacza miłość, szacunek i posłuszeństwo wobec rodziców,
przodków i krewnych, obejmuje bezwzględne posłuszeństwo wobec rodziców i
starszego rodzeństwa, oddawanie im należnego szacunku, świadczenie pomocy i
opieki, tuszowanie i naprawianie ich błędów, płodzenie męskich potomków, opiekę
nad starymi rodzicami, ukrywanie przed
nimi problemów, dbanie o ich dobre zdrowie i samopoczucie, odbywanie żałoby po
ich śmierci, oddawanie im kultu w życiu pozagrobowym (konfucjanizm).
cesarz yao wyznaczył shuna
na następcę w powodu jego zalet, którymi górował nad jego rodzonym synem. gdy po
powtórnym ożenku doczekał się nowego syna, shun cierpliwie znosił szykany i
pozostał wierny ojcu, a jego postępowanie zostało uznane za pierwszy z 24 przykładów
synowskiej miłości (konfucjanizm).
toju nakae
uważał, że życie w zgodzie z własnym sumieniem, bez kierowania się
egoistycznymi pobudkami, jest najważniejsze. wszelkie różnice między ludźmi sprowadzają
się do sfery moralnej. propagował cnotę nabożności
synowskiej, sprzedał własne miecze samurajskie celem zaopiekowania się
chorą matką.
24 przykłady nabożności
synowskiej znajdą się w rozdziale poświęconym liczbom i numerologii.
szczerość to
jedna z cnót konfucjanizmu.
kodeks bushido zawiera
elementy konfucjanizmu, zasady
dobroci i współczucia (ren),
uprzejmości (empatii, dzielenia niedogodnościami z towarzyszami, nawet gdy nie
jest to konieczne), samokontroli i samodoskonalenia (nie uleganie afektom),
wierności władcom.
legizm głosił obowiązek
przestrzegania prawa bez względu na jej moralny aspekt.
koutou to gest
szacunku dla osoby postawionej wyżej w hierarchii, uklęknięcie i oddanie
trzykrotnego pokłonu. przed cesarzem klękano trzykrotnie, więc bito dziewięć
pokłonów, nawet przed pustym tronem i wizerunkiem cesarza. obecnie stosowany w
niektórych sztukach walki.
twarz to klasa zachowań
związanych z moralnością i autorytetem w rodzinie, klanie, sąsiedztwie, pracy. chińczyk
może utracić twarz tak jak europejczyk może utracić honor (nie dotyczy
komunisty).
w społeczeństwie chińskim funkcjonują elementy kultury
darów, dawanie podarunków wzmacnia więzi społeczne.
yiguandao
podkreśla następujące cechy: życzliwość, prawość, uprzejmość, mądrość,
kultywowanie wiary.
lojalność, przebaczanie, zbawianie świata, spontaniczne
niedziałanie (wu wei), wierność,
cierpliwość, szczerość, otwartość, cnotliwość, uczciwość, prawość, wytrwałość,
miłość bliźniego, miłość synowska, życzliwość, pobożność, świadomość,
oszczędność, prawdomówność, uprzejmość, harmonia to wartości zebrane przez minga xiaozhanga (tiandejiao).
falun gong opiera
się na filozofii moralnej uznającej zasady prawdy (zhen), życzliwości (shan)
i cierpliwości (ren).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz