20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 9. 5. 3. tabu,
przesądy
na tajwanie stosowano różnorodne tabu w celu okiełznania sił
przyrody.
liczne tabu związane z połowem ryb i z żeglugą przestrzegał
lud yami.
jedzenie mięsa węża
jako zwierzęcia totemicznego było objęte tabu (paiwan).
gra pov pomiędzy osobami z tego samego klanu stanowi tabu (hmong).
karykatury smoków
są tabu.
cangjie jest czczony
przez starszych uczniów, którzy dotykają stel mu poświęconych mając nadzieję na
poprawę pisma.
jeżeli kot myje pyszczek to znak, że będzie padać.
w chinach mamy do czynienia z tetrafobią, strachem przed cyfrą 4, ponieważ słowo cztery
przypomina słowo śmierć. czwórka jest unikana podczas świątecznego urlopu, podczas
choroby. liczby 14, 24, 74 są uważane za bardziej pechowe niż 4, gdyż 14 brzmi
jak chcieć śmierć, 24 jak łatwa śmierć, 74 jak pewna śmierć !
wang chong (27-ok
97-100) ostro krytykował przesądy.
20. 9. 5. 4. ofiary,
kozioł ofiarny
ceremonie ofiarne są ważne ponieważ stanowią element
kultury, zwłaszcza te poświęcone przodkom (xunzi).
jeżeli składa się ofiary duszy hun, ona opiekuje się żyjącymi i może stać się bogiem.
cesarze składali ofiary shangdi
jako personifikacji nieba (tian).
ofiary niebu mógł składać tylko cesarz jako syn niebios potrzebujący ich
mandatu, aby rządzić. czynił to na świętej górze tai shan. po złożeniu ofiary cesarz składał u podnóża góry pismo z
tekstem modlitwy o pomyślność poddanych. w 695 ofiarę złożyła cesarzowa wu
zetian wykorzystując fakt, że ziemia reprezentuje pierwiastek żeński yin, czy umocniła swoją władzę (taoizm).
chi you składano ofiary
przed wyruszeniem na wojnę lub wracając z niej. ostatnia poświadczona ofiara pochodzi
z 72 i została złożona przez generała ma
yana.
w czasach suszy składano królowi smoków ofiary z prośbą o deszcz. odprawiano rytuały, aby go
przebłagać i spowodować deszcz lub przerwanie deszczu.
składanie ofiar duchom np palenie ofiarnych banknotów lub
pozostawianie strawy dla zmarłych dusz odbywa się w domach, przed domami lub
przy drogach (tajwan).
wangliangowi
składano ofiary, aby go przebłagać, żeby odszedł i nie zsyłał zarazy.
yifan, wielkie święta
ku czci przodków obejmowały składanie ofiar (mulam).
przez siedem tygodni po śmierci dusza zmarłego stopniowo
rozstaje się ze światem. w tym czasie co siedem dni składa się ofiary i
odprawia ceremonie.
w czasie święta zmarłych qingmingjie składa się ofiary duchom przodków, a symboliczne ofiary
także nieznanym duchom, błąkającym się w pobliżu i okolicznym bóstwom.
konfucjusz
(551-579 pne) był nadzorcą pól książęcych i ludzi doglądających zwierząt
ofiarnych.
ofiary ze zwierząt składano bogom ziemi (gelao). rozbudowana forma pogrzebu
obejmuje także ofiary ze zwierząt (shui).
brązy rytualne
były składane jako ofiary grobowe.
mantou (bułki na
parze) składane są w ofierze bogowi cangjie.
krok yu, ceremonialny
krok taneczny kapłanów taoistycznych
podczas składania ofiar, polega na stawianiu stóp w określonej kolejności po
dziewięciu polach kwadratu. wywodzi się z rytuałów szamańskich naśladującyh
chód ptaka. według legendy wynalazł go yu,
który uśmierzył wody potopu przebrany za niedżwiedzia.
rolę kozłow ofiarnych spełniają lalki, na które podczas
japońskiego święta hina-matsuri (święto
lalek), obchodzonego 3 marca i wywodzącego się z chińskich praktyk magicznych, przenoszone
są wszystkie grzechy cielesne. lalki następnie wyrzucano do rzeki.
20. 9. 5. 5.
wróżenie, wyrocznie
zhu to ptak zły
omen.
xiwangmu jest
patronką wróżek.
dong zhongshu
(179-104 pne) wprowadził zwyczaj odczytywania zjawisk przyrody jako pomyślnych
lub niepomyślnych dla władcy lub całej dynastii.
skapulimancja to
sposób wróżenia ze świeżo wypalonej owczej łopatki. wróżono w oparciu o
pęknięcia. w wyjątkowych sytuacjach używano także innych łopatek bydlęcych (osteomancja). w chinach
używano do wróżenia skorup żółwia (plastromancja).
bibliomancja polegała
w chinach na wróżeniu z księgi yijing.
napisy na kościach
wróżebnych (kościach zwierzęcych i skorupach żółwi) miały znaczenie
wróżebne i wotywne. od nich wywodzą się napisy na brązach. znaleziono 100.000
fragmentów kości wróżebnych z lat 1240-1041 pne, na których zidentyfikowano 3000
znaków. sposób wróżenia: na tarczy brzusznej żółwia lub łopatce wołu ryto
miejsce jej pochodzenia, informację, kto ją dostarczył, imię człowieka, który
przygotował materiał do wróżenia, datę i imię wróżbity. tekst główny był „słowem
przeznaczenia" - pytaniem do wyroczni w formie twredzenia-zaprzeczenia np
"będzie deszcz-nie będzie deszczu", następnie materiał nawiercano i
przyżegano. wróżbę odczytywano na podstawie pęknięć.
przepowiednie nie istnieją (xunzi).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz