20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 9. 6. pobożność,
religijność
pobożność chińczyków była dosyć specyficzna. koncentrowała
się na kulcie przodków, z którego wyrastały zasady konfucjańskiej nabożności
synowskiej.
z drugiej strony owa nabożność synowska była hasłem, pod
które dało się podłączyć szacunek do władzy i cesarza, którego mandat do
sprawowania władzy wynikał z nadania niebios.
podczas ceremonii stosowano koutou - gest szacunku dla bóstwa poprzez uklęknięcie i oddanie
trzykrotnego pokłonu.
taoizm głosił dążenie do nieśmiertelności poprzez niedziałanie,
czyli zgodę na zastany świat i dążenie do osiągnięcia dao, stopienie się w jedno z istotą wszechświata.
yu, legendarny
założyciel dynastii xia uchodził za wzór pobożności.
yiguandao nakazywało
kultywowanie własnej wiary.
w plemieniu mosuo
bracia matki podklanu siri są odpowiedzialni za życie religijne.
20. 9. 6. 1. msza, liturgia,
rytuał, ceremonia
główny szaman przewodniczył rytuałom związanym ze złowieniem
pierwszej ryby na wiosnę i upolowaniem pierwszej gęsi na zimę (kitanowie).
objęcie władzy było symbolizowane rytuałem nowych narodzin (kitanowie).
liczne rytuały związane z połowem ryb i z żeglugą były
praktykowane przez plemię yami.
odprawiano coroczne ceremonie błagalne do bachy, aby chronił pola przed
szkodnikami. społeczność opłacała wędrownych muzyków, którzy przy wejściu do
wsi lub na głównej ulicy miasta przez pół dnia bili w bębny i odmawiali modły.
mieszkańcy mogli otrzymać ochronny amulet, który wieszali nad frontowymi
drzwiami domostwa.
kulturalny człowiek powinien znać sześć sztuk, w tym rytuały
(zhou li).
księga daozang
zawiera w części pierwszej dongzhen
teksty rytualne sekty shangqing, w
części drugiej dongxuan zamieszczono opis
rytuałów.
rytuały taoistyczne
są odprawiane przed domowymi ołtarzami lub ludowymi kaplicami (tajwan).
niedogodności spotykające dusze po śmierci mogą być
złagodzone przez odpowiednie rytuały.
trzeba przestrzegać rytuału i skrupulatnie wypełniać obrzędy
liturgiczne (szkoła lingbao taoizmu).
inne szkoły kładą nacisk na samodzielne doświadczenie.
konfucjaniści
rozwijali teorię obrzędów (humanitarności, ren).
raz ustalona zgodność postępowania z niebiańskim porządkiem
powodowała powielanie zachowań i wzrost znaczenia rytuału (konfucjanizm).
kadzidło było
używane zarówno przez taoistów jak i
konfucjanistów.
głożyna pospolita
od iii w pne była używana w celach rytualnych.
w chinach używano szereg przedmiotów rytualnych, w tym rytualne brązy podczas uczt rytualnych.
niektóre z tych brązów wymieniłem w podrozdziale przedmioty kultu. np na stanowiskach
archeologicznych kultury dawenkou
(4100-2600 pne) znaleziono instrumenty rytualne: kołatki ze skorup żółwia,
dzbany do wina w kształcie zwierząt i ptaków, puchary na cienkich nóżkach a na
stanowisku yinxu w pobliżu henan, w
grobowcu z xiii w fu hao, małżonki króla wu dinga, znaleziono 200 rytualnych
naczyń z brązu.
wizerunek taotie
miał odstraszać osoby, które zakłócały rytuały.
święte pismo obrazkowe było wykorzystywane podczas rytuałów ludu
naxi. plemię shui używało tradycyjne pismo do celów sakralnych.
nabożeństwo jest odprawiane przez kapłana odzianego w szaty
ceremonialne i dwóch pomocników. przed ołtarzem z posągami bogów i zdjęciem zhanga tianrana odmawia się modlitwy, składa ofiary i rytualne pokłony, pali kadzidła. poza tym wierni
spotykają się na wspólnym studiowaniu świętych pism i przy posiłkach wegetariańskich
(yiguandao).
brak rytuałów wśród zwolenników falun gong.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz