20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 10. 3. muzyka,
instrumenty muzyczne
zhuanxu dał
początek muzyce.
muzyka to jedna z czterech sztuk, które powinien opanować
człowiek wykształcony (konfucjanizm).
kulturalny człowiek powinien znać sześć sztuk, w tym muzykę
(zhou li).
yuejing (księga muzyki), szósta kanoniczna
księga pięcioksięgu konfucjańskiego,
zaginęła ok 250 pne.
księga pieśni
zachodnich zhou to najstarszy tekst zawierający wzmianki o muzyce. księga
wspomina o istnieniu siedmiostrunowego instrumentu szarpanego, pierwowzoru
cytry guqin. instrument ma drewniane
pudło rezonansowe i jedwabne struny. umiejętność gry na guqin była jedną z czterech
podstawowych umiejętności uczonych w chińskim szkolnictwie. wymiary instrumentu
w chińskich miarach symbolizują 365 dni roku, pięć strun to pięć żywiołów.
szóstą strunę dodał król wen po stracie syna, miała brzmieć smutno, król wu
dodał siódmą strunę by zagrzać żołnierzy do walki, ma brzmieć mocno i
zdecydowanie, 13 innych elementów symbolizuje 13 miesięcy.
muzyka to narzędzie wychowania (xunzi).
yu boy jest patronem
muzyki.
leigong, bóg
gromów, wywoływał grzmoty uderzając w bęben.
atrybutem zhang guolao jest bambusowy bębenek
i dwie pałeczki (taoizm).
w skład grupy bóstw wang
ye wchodzili także muzykanci.
nuwa wynalazła organki ustne i flet, wprowadziła porządek do muzyki chińskiej.
lan caihe, jeden
z ośmiu nieśmiertelnych, patron ulicznych grajków i śpiewaków, jest mężczyzną,
kobietą lub hermafrodytą. jest ubrany w niebieski strój, często z jednym butem
na nodze. jego atrybutem jest flet.
(taoizm).
atrybutem han xiangzi
jest flet (taoizm).
pierwszy flet, znaleziony
na terenie chin, pochodzi z 9000 pne. w księdze
pieśni konfucjusz pisze o glinianym
flecie poprzecznym (chi), który był
rodzajem okaryny, z 433 pne.
cao guojiu jest przedstawiany
z kastanietami (???) (taoizm).
mokugyo to drewniany
instrument perkusyjny w kształcie ryby o otwartych ustach, służy do wybijania rytmu.
raj npliam to
piszczałka, a raj nploog to flet -
instrumenty, którymi mężczyzna z ludu hmong
oświadcza przybycie do wybranki, z którą chce się ożenić.
"mali ludzie"
nauczyli członków plemienia saisiyat
śpiewu.
taniec smoków
odbywał się przy akompaniamencie muzyki i bębnów.
tańcowi lwów
towarzyszy głośna muzyka bębnów i innych instrumentów.
podczas corocznych ceremonii błagalnych do bachy, aby chronił pola przed
szkodnikami, społeczność opłacała wędrownych muzyków, którzy przy wejściu do
wsi lub na głównej ulicy miasta przez pół dnia bili w bębny i odmawiali modły.
w trakcie ceremonii pogrzebowych ludu gelao śpiewano przy akompaniamencie bambusowej fletni lusheng.
lud shui
praktykował rozbudowaną formę pogrzebu obejmującą także śpiewy i występy
operowe.
wielkie święta yifan
ku czci przodków obejmowały śpiewy (mulam).
yuefu to forma
poezji chińskiej wzorowana na ludowej pieśni
(od 112 pne) mogą do niej należeć także poezje ci lub qu. yuefu ma nieparzystą
liczbę sylab (znaków). pieśni najczęściej służą do śpiewania.
shange to pieśni
ludowe, głównie o miłości i pracy, wywodzące się z zawołań górskich plemion
niechińskich, np chao'er - pieśń
wykonywana przez mongołów podczas uroczystych wydarzeń.
pieśni hmongów
wyewoluowały z poezji i przypominają psalmy. wykonuje je jedna osoba. obejmują pieśni
pogrzebowe (zaj pam tuang), weselne
(zaj tshoob), szamańskie (zaj hu nkauj neeb) i nierytualne (kwv-txhiaj). mogą stanowić dialog
zagajeń kobiety i odpowiedzi mężczyzny.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz