21. religie egiptu, nubii i hyksosów
szu powstał z atuma drogą masturbacji jako tchnienie, które wyszło z nosa stwórcy
(ciekawe???), uosabiał tchnienie życiodajne.
człowiek składa się z:
- ciała,
- duszy ba (w
rozumieniu podobnym do naszego); ba jest zdolna do opuszczenia ciała fizycznego,
podróżuje wtedy w ka; ba była
przedstawiana jako ptak z wielką głową; w okresie predynastycznym dusza ba
zamieszkiwała ciało zmarłego, a gdy uległo rozkładowi opuszczała zmarłego,
chyba że zamieszkała w wizerunku, rzeźbie, portrecie zmarłego; od czasów xii dynastii
każdy człowiek, a nie tylko król, ma duszę ba,
- duszy ka -
niematerialnego odbicia ciała, albo ducha opekuńczego człowieka, albo nadane
przez bogów określenie wartości dające każdemu godność mu właściwą.
śmierć powodowała oddzielenie ciała od ka i ba. należało
zastosować rytuał chwytania duszy, gdyż odłączona od ciała narażona była na
śmierć. za pomocą magicznych obrzędów trzeba było ją pochwycić i na nowo
połączyć z ciałem.
po śmierci dusza zostaje przyprowadzona przed oblicze anubisa, a jej ciężar jako ciężar serca
(w którym była umiejscowiona) zmarłego, zawiera zapis moralności. ciężar serca jest
porównywany z ciężarem pióra maat. w
zależności od wyniku ważenia dusza jest odprowadzana przez horusa do ozyrysa lub
pożerana przez ammit - pożeraczkę
grzeszników.
podobna wersja: człowiek dostaje się w zaświaty w
towarzystwie swojego ba i staje
przed obliczem ozyrysa, który wraz z
42 pomocnikami odbywa sąd. następuje ważenie serca, gdyż w nim była ukryta
dusza. anubis kładzie je na jednej z
szal wagi, a na drugiej szali kładzie pióro prawdy należące do bogini maat. jeśli serce jest zbyt ciężkie,
zostaje pożarte przez ammita, co
oznacza unicestwienie osoby. jeśli serce jest lżejsze, trafia do krainy
umarłych jednocząc się z ozyrysem, a jego jestestwo mogło swobodnie wędrować
między światem podziemi i światem żywych.
po śmierci człowieka dusza ba mogła żyć dalej w państwie umarłych, o ile zostało zachowane jej
ciało (stąd mumifikacja) i jeżeli prowadziła bezgrzeszne życie i nie została
unicestwiona na sądzie ozyrysa. istniały
także wyjątki od obowiązku zachowania ciała, które dotyczyły:
- osób, które poniosły śmierć dla chwały egiptu (np
żołnierzy),
- osób niskich klas społecznych, jeżeli ich wizerunek
podpisany imieniem zmarłego został umieszczony np na grobowcu możnej osoby;
taka dusza musiała po śmierci służyć w zaświatach duszy możnego zmarłego.
jeśli mumia zostanie zbezczeszczona, dusza nie zostanie
rozpoznana przez bogów i na wieki będzie błąkać się między światem żywych i
umarłych.
ib (serce) było uważane
za najważniejszą część duszy, było siedliskiem emocji, myśli, woli i intencji, było
kluczem do życia pośmiertnego. razem ze zmarłym udawało się do przyszłego
świata.
sheut to cień
osoby, który jest zawsze obecny. człowiek nie może istnieć bez cienia, a cień
bez człowieka. wobec tego cień zawiera część osoby i jest przedstawiany jako
osoba ubrana na czarno, figura śmieci lub jako sługa anubisa.
sobek to dusza ra.
duszą izydy jest
gwiazda sothis (syriusz).
gwiazdozbiór oriona
to sahu, dusza ozyrysa.
święty ptak benu
jest uważany za duszę (ba) ra lub duszę ozyrysa. w heliopolis czczono
świętą czaplę, ptaka benu, którą uważano za duszę ra.
teksty piramid
uczą, że kiedy faraon wędruje po zaświatach, jego dusza dzięki magicznym
formułom przemienia się w świetlaną istotę akh.
maat jest duszą
faraona.
zwierzęta są wcieleniami (aspektami) bogów, w nich przebywa
dusza boga.
hieroglify uważane były za istoty żywe, a ich zadaniem było
nakarmienie duszy (ka) władcy.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz