21. religie egiptu, nubii i hyksosów
21. 7. 1. 1. wąż/smok
(gad/jaszczur/krokodyl)
samice ogdoady
miały głowy wężów.
geb jest panem węży.
apophis to
olbrzymi kosmiczny wąż, demon
ciemności i chaosu o złym wyglądzie i charakterze, mieszka w głębinach
praoceanu (duat). apophis został
stworzony przez neit.
amon jest przedstawiany
jako wąż kematef.
meretseger to bogini-wąż.
asz jest
przedstawiany jako człowiek z głową lwa, szakala, jastrzębia lub węża lub z kilkoma głowami zwierząt. wizerunek
asza jest pierwszym w egipcie wizerunkiem boga z głową zwierzęcia.
szed to bóg
zbawca, młody książę ujarzmiający węże,
lwy i krokodyle.
wepwawet, bóg z
głową szakala lub psa, jest przedstawiany jako postać stojąca lub leżąca, z
gotową do ataku kobrą u stóp, lub
jako pies.
renenutet to bogini-kobra, przedstawiana jako kobieta z
głową węża.
hauhet jest
przedstawiana pod postacią węża.
kauket jest przedstawiana
w postaci węża.
naunet jest przedstawiana
w postaci węża.
unut to prabóstwo
przedstawiane w postaci węża.
tenemu to prabóstwo
w postaci żaby, z partnerką wężem tenemujt,
stanowili parę (hermopolis).
anat jest przedstawiana
z wężami w rękach.
heka jest przedstawiany
jako mężczyzna duszący dwa węże.
kobra to symbol uadżet. w innym ujęciu uadżet to kobra-ureusz, atakująca kobra jako symbol ochrony boskiej rozpostartej
nad faraonem, dlatego jej wizerunki są umieszczane w koronach królewskich i
diademach. wąż-ureusz z dyskiem słonecznym
sprawował ochronę władzy faraona na ziemi i w zaświatach. kobra nilowa zdobiła
koronę faraona. fryz kobr chroni
władcę przed złymi mocami (średnie państwo).
wygląd besa odstraszał
węże. amuletami z wizerunkiem besa zabezpieczano
dzieci przed ukąszeniami gadów.
sechmet ma na
głowie dysk słoneczny ozdobiony wężem
ureuszem.
węże były wykorzystywane
do zabójstw i samobójstw rytualnych (że wspomnę tu kleopatrę).
gdy nastąpi koniec świata przetrwają jedynie atum i ozyrys pod postacią węży,
"ludzie ich nie poznają, a bogowie nie zobaczą" (???).
trudno mi określić jak mocno z egiptem związany jest symbol uroboros, czyli wąż gryzący własny ogon, myślę, że jedynie na zasadzie przyczepki.
uroboros bez przerwy pożera samego siebie, jest symbolem odradzającego się życia,
jedności duchowej i fizycznej wszechrzeczy, która nigdy nie zaniknie i będzie
trwać w nieskończoność w formie ciągłej destrukcji i odradzania się. uroboros
to nieskończoność, wieczny powrót, zjednoczenie przeciwieństw, obieg czasu,
odnawianie się świata i światów, śmierci i odrodzenia, wieczności, pierwotnie
symbol rzeki opływającej ziemię, bez źródeł i bez ujścia, do której wlewały się
wszystkie rzeki i morza świata.
nahebkau stanowi
skromną egipską reprezentację smoków.
neit jest wyobrażana
jako karmiąca piersią dwa krokodyle:
szu i tefnut lub ra i ozyrysa.
sobek to syn neit, człowiek z głową krokodyla lub krokodyl z głową lwa, sokoła
lub szakala. w innym przedstawieniu sobek
był krokodylem z głową byka lub barana, na głowie nosił koronę z dwóch piór,
dysku słonecznego i baranich rogów. kult krokodyla (sobka) rozpoczął się w
okresie wczesnodynastycznym.
w athribis (dolny egipt) wyznawano kult krokodyla chenti-cheti.
młody horus zabił
seta pod postacią krokodyla.
atrybutem hapiego
były w górnym egipcie krokodyle.
ammit to pożeraczka
grzeszników, ma głowę krokodyla,
tułów geparda (lub lwa) i zad hipopotama.
tawaret jest przedstawiana
jako ciężarna hipopotamica z obwisłymi piersiami, z paszczą, ogonem, grzbietem krokodyla i łapami lwa.
faraonowie dynastii 0 (3150-3000 pne) nosili imiona zwierząt
i zostali zidentyfikowani po hieroglifach na grobach, np krokodyl.
im więcej jest w rzece krokodyli
tym lepsze będą zbiory po wylewie nilu.
krokodyle mumifikowano.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz