21. religie egiptu, nubii i hyksosów
21. 7. 1. 3. kopytne
ammit to pożeraczka
grzeszników o głowie krokodyla, tułowiu geparda (lub lwa) i zadzie hipopotama.
tawaret jest przedstawiana
jako ciężarna hipopotamica z
obwisłymi piersiami, z paszczą, ogonem, grzbietem krokodyla i łapami lwa,
wsparta na amulecie sa (magicznym
symbolu ochrony). niekiedy trzymała anch
lub pochodnię odpędzająca złe siły. tawaret to konkubina seta pod postacią samicy hipopotama (plutarch).
hapi był czasami
przedstawiany jako hipopotam.
zwierzęciem seta
była antylopa z głową szakala.
satis nosiła na
głowie koronę egiptu uzupełnioną o dwa rogi antylopy.
wielbionym zwierzęciem anuket
była gazela.
reszef nosi na
głowie koronę górnego egiptu, w której w miejsce ureusza jest umieszczona głowa
gazeli.
dzik był kojarzony
z setem, mrokiem i zimą, przyczyną
śmierci ozyrysa.
świnie ceniono
jako zwierzęta ofiarne.
21. 7. 1. 3. 1. koń
anat
przedstawiano jadącą na koniu (tanis).
astarte
przedstawiana jest nago, niekiedy stoi na grzbiecie konia.
w obu przypadkach nie są to boginie egipskie, tylko
przyswojone z kanaanu.
21. 7. 1. 3. 2. byk,
baran, kozioł
początek kultu apisa
przypada na okres wczesnodynastyczny. apis to święty byk z memfis, wcielenie ptaha (apis był także świętym
zwierzęciem ptaha), później ozyrysa,
symbol siły i męstwa. zwierzę musiało mieć 29 znaków, np biały trójkąt na
czole, białą plamę w kształcie skrzydeł na łopatkach i zadzie, sylwetkę skarabeusza
na języku, rozdwojony ogon. za życia był trzymany w specjalnym sanktuarium,
ozdabiany złotem i klejnotami. gdy umierał jego istota przenosiła się na innego
byka, a kapłani poszukiwali nowego wcielenia. ostatnia intronizacja apisa
odbyła się za panowania juliana apostaty. stare byki uroczyście topiono. zwłoki
padłego byka mumifikowano przez 70 dni (40 dni - suszenie, 30-zawijanie).
uroczystości pogrzebowe odbywały się w sakkarze.
zwłoki składano w sarkofagu z drewna i grafitu w komorach grobowych serapeum. ptolemeusz i soter przeniósł
główny ośrodek kultu do aleksandrii.
w heliopolis czczono
świętego czarnego byka o imieniu mnewis. byk był związany z kultem atuma-ra.
w athribis (dolny egipt) uprawiano kult czarnego byka kemura.
bata, bóg-byk, był bratem anubisa. bracia byli do siebie nastawieni antagonistycznie.
nut jest czasami
przedstawiana jako niebiańska krowa, na której grzbiecie słońce pokonuje
nieboskłon. w tym ujęciu geb to byk nut.
symbolem baala jest
byk. baal jest przedstawiany jako
byk zapładniający stada jałówek, gdyż miał niespożytą siłę seksualną.
z bykiem związany
był aton.
nun ma głowę byka.
byczy ogon był symbolem
władzy królewskiej.
harsafes, bóg baran, jest przedstawiany jako
mężczyzna w królewskiej przepasce, z długimi baranimi rogami.
ba-neb-dżed jest przedstawiany
w postaci barana, kozła lub antropomorficznej.
chnum jest przedstawiany
jako baran lub człowiek z głową
barana.
amon jest przedstawiany
jako człowiek z głową barana z
zakrzywionymi rogami.
atum przedstawiany
jest jako człowiek z głową barana.
sobek był krokodylem
z głową byka, barana, na głowie nosił koronę z dwóch piór, dysku słonecznego i
baranich rogów.
w mendes znajduje
się cmentarz baranów pochowanych w
sarkofagach.
21. 7. 1. 3. 3.
krowa, pasterz
nut jest czasami
przedstawiana jako niebiańska krowa, na której grzbiecie słońce pokonuje
nieboskłon. w tym ujęciu geb to byk
nut.
neit przybierała
postać niebiańskiej krowy mehetueret.
hathor to krowa
karmicielka, która pomogła izydzie
wykarmić horusa. hathor to także niebiańska
krowa lub siedem niebiańskich krów (księga
umarłych), przedstawiana jako krowa lub kobieta z głową krowy i dyskiem
słonecznym pomiędzy rogami lub kobieta z krowimi uszami, rogami i dyskiem
słonecznym.
zwierzęciem izydy
jest hathor.
mut jest
wyobrażana pod postacią krowy.
sechmet ma
niekiedy na głowie koronę ze strusich piór i krowich rogów.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz