21. religie egiptu, nubii i hyksosów
21. 8. 2. 7. 5.
literatura
thot jest opiekunem
i patronem pisarzy.
teksty piramid
umieszczano na ścianach grobowców za czasów starego państwa, opisują wierzenia
dotyczące życia pośmiertnego.
litania słoneczna
to tekst wypisany w korytarzach wejściowych do królewskich grobów xix i xx
dynastii w dolinie królów, częściowo
w formie obrazków. litania wymienia 72 hipostazy ra (słońca), formy te rezydują w zaświatach, a ra odwiedza je
wszystkie podczas nocy. inne hymny i pieśni do słońca są napisane i narysowane
na framugach kaplic, grobach osób prywatnych.
"księga o
pokonaniu apophisa" mówi o walce ra z apophisem i zawiera "listę imion apophisa, które nie powinny
istnieć".
literatura w języku średnioegipskim pojawiła się od
pierwszego okresu przejściowego i była w użyciu przez 2000 lat. w tym języku
powstawała tzw literatura pesymistyczna pod wpływem biedy i głodu. był to także
język religii.
w pierwszym okresie przejściowy powstało pesymistyczne:
"opowiadanie o zniszczeniu
ludzkości".
w okresie średniego państwa nastąpił rozwój literatury,
także religijnej i profetycznej, np "nauka
amenemheta i" i "proroctwo
neferti". po raz pierwszy bohaterem został zwykły śmiertelnik -
opowiadania "opowieść o rozbitku"
"opowieść o sinuhe",
"księga umarłych" "hymn ku czci atona" przypisywany amenhotepowi
iv echnatonowi.
list z tell el-amarna
(ea 23) wysłany przed władcę mitanni do amenhotepa iii dotyczy wizyty bogini
isztar z niniwy w egipcie.
sbojet to utwór
dydaktyczno-moralizatorski opierający się na mądrości ludowej. zachowało się 15
utworów, z tego część we fragmentach, np "nauka
księcia dżedefhora", „nauka amenemhata
i”.
pieśni harfiarza
były pisane w grobowcach (średnie państwo) i na papirusach (nowe państwo), prawdopodobnie
służyły do śpiewania. głosiły pesymizm i sceptycyzm wobec życia i kondycji
ludzkiej.
”napomnienia
amenemopeta”, pochodzące z ok 1300-1075 pne, zawierają rady pobożnego życia
przekazane synowi, ocenę moralną postaw i zachowań ludzkich.
turyński papirus
erotyczny z xii w pne został prawdopodobnie zamówiony przez kręgi wojskowe
dla ośmieszenia kasty kapłańskiej, która pogardzała żołnierzami. utwór ma charakter
satyryczny, zawiera 12 ośmieszających scen ze zwierzętami naśladującymi ludzi. jedna
scena oznacza jedną godzinę dnia. ośmieszono kultu zmarłych, urządzono sobie kpiny
z geba, nut, ozyrysa, izydy, "ręki boga" amona. utwór zawiera ilustracje kpiące
ze scen mitologicznych. parą bohaterów jest kapłanka bogini hathor i kapłan boga amona. on jest
brzydki i ma członek do kostek. zespalają się w różnych pozycjach.
papirus westcar
zawiera pięć opowiadań synów cheopsa. drugie opowiadanie mówi o czarach
kapłana, który dowiedziawszy się o zdradzie żony, formuje z wosku model
krokodyla, który ożywa przy zetknięciu z wodą za pomocą magicznych zaklęć.
krokodyl wciąga kochanka żony kapłana pod wodę. faraon każe krokodylowi zjeść
kochanka, a żonę kapłana spalić i wrzucić do rzeki. opowiadanie czwarte
traktuje o tym jak cheops zaprosił magika dżedi, aby pokazał magiczne sztuczki.
magik wypowiada długą i skomplikowaną przepowiednię odnosząca się do potomków
cheopsa.
w okresie późnego państwa napisano opis podróży kapłana i
dyplomaty wen-amona do syropalestyny.
papirus bremner-rhind
z ok 312 pne, zawiera: "pieśni
izydy i neftydy" wykonywane podczas misteriów w swiątynii ozyrysa, pieśń "rytuał przenoszenia sokarisa" -
pieśń misterium ozyriackich.
liryki isodorosa znaleziono
na ścianach hellenistycznej świątyni izydy w medinet madi.
Z ogromnego dorobku kultury popularnej dotyczącej
starożytnego egiptu należy wymienić dwa wybijające się dzieła: książkę
„egipcjanin sinuhe” miki waltariego (adaptację filmową można zobaczyć na
youtube po czesku) i film „faraon” jerzego kawalerowicza na podstawie książki
bolesława prusa. film można zobaczyć na youtubie w wersji rosyjskiej.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz