21. religie egiptu, nubii i hyksosów
21. 8. 3. śmierć,
nieśmiertelność (cz 1)
bogowie związani ze śmiercią
ozyrys był bogiem
życia i śmierci po epoce starego państwa, był także wielkim bogiem wszystkich
nekropolii. przedtem anubis był
bogiem śmierci i mumifikacji, strażnikiem umarłych i cmentarzy. szedł na czele
procesji publicznych w egipcie. podczas balsamowania zwłok preparator był
przebrany za anubisa i nosił jego maskę.
ozyrys został
zdradziecko zamordowany przez seta,
a jego ciało zostało poćwiartowane. izyda
wraz z siostrą neftydą poskładały
ciało ozyrysa. w balsamowaniu pomógł syn ozyrysa i neftydy anubis. izyda wydała na świat pogrobowca horusa, który stoczył z setem walkę o tron egiptu i wygrał. ozyrys
wyrokiem bogów został panem świata zmarłych (heliopolis).
anubis pokazał izydzie w jaki sposób za pomocą bandaży
złączyć zmarłe i poćwiartowane ciało.
anch anubisa
ochroniał zmarłych.
thot współuczestniczył
w przywracaniu ozyrysa do życia.
thot lub anubis namaścił ciało
ozyrysa i stworzył archetypiczną mumię.
neftyda, bogini
śmierci, dzięki związkowi z setem
stała się panią śmierci wzbudzającą strach i szacunek.
ptah-sokar-ozyrys to synkretyczne bóstwo zmarłych (epoka późna).
wepwawet był bogiem
zmarłych.
isdes to bóstwo
zmarłych, występujące pod postacią czarnego psa.
chentiamentu był
bogiem zmarłych (abydos).
imset, syn horusa, był przedstawiany jako
mężczyzna, sprawował opiekę nad zmarłymi. kanopa
z jego postacią chroniła wątrobę zmarłego faraona.
kanopa z postacią
kebehsenufa, syna horusa, chroniła jelita.
kanopa z postacią
duamutefa, syna horusa, z głową psa podobnego do szakala, służyła do przechowywania
żołądka.
kanopa hapi, syna horusa, z głową pawiana, chroniła płuca.
sokar to bóg
odpowiadający za przyjecie i oczyszczenie zmarłego władcy i zawiezienie go na
swej barce do nieba, bóstwo zmarłych, opiekun nekropolii w sakkarze.
ruti to para lwów
identyfikowana z szu i tefnut. do nich należały barki
słoneczne: poranna i wieczorna. zmarły identyfikując się z ruti zyskiwał prawo
podróży wraz ze słońcem.
hathor jest patronką
nekropolii w tebach.
śmierć
śmierć polega na
oddzieleniu ciała od ka i ba, dlatego stosowany był rytuał
chwytania duszy, gdyż odłączona od ciała narażona była na śmierć. trzeba było
ją pochwycić i na nowo połączyć z ciałem za pomocą magicznych obrzędów.
korona róż zwana "świętymi różami abisyńskimi”
stanowiła część wyposażenia zmarłych.
węże wykorzystywano do zabójstw i samobójstw rytualnych (np
kleopatra).
lulek czarny był wykorzystywany
do skrytobójczych mordów.
sowa jest
symbolem śmierci.
13 jest symbolem
śmierci i nieszczęścia.
pogrzeb
spotykano pochówki w pozycji skurczonej na boku, często w
skórzanym całunie (tasa).
pochówek w płytkich zagłębieniach w pozycji embrionalnej
zwróconej na zachód, z ofiarami (np owoce) i wyposażeniem (biżuteria, garnki)
oraz kamiennymi głowicami maczug (pochówki mężczyzn wysokich rangą) (nagada i).
cmentarzyska na żwirowatych pagórkach w pobliżu osad,
pochówki pojedyncze w owalnych lub okrągłych jamach w pozycji skurczonej na
boku, bogate wyposażenie (badari).
w okres predynastycznym zmarłych chowano w pozycji
skurczonej, z głową zwróconą na południe i twarzą na zachód.
ciało wkładano do sarkofagu, zanoszono na łódź, która wzdłuż
nilu wiozła je na miejsce spoczynku, najczęściej do doliny królów.
rytuał pogrzebowy: po balsamowaniu ciała i włożeniu do
trumny procesja udawała się na zachodni brzeg nilu. trumnę stawiano na ziemi
przed wejściem do grobowca. bogowie krainy duat
dokonywali rytualnego otwarcia ust nawiązując do mitu o wskrzeszeniu, kiedy horus dał mumii ojca przełknąć swoje
oko. kapłan w masce sokoła dokonywał obrzędu poszukiwania oka uadżet (występującego jednocześnie jako oko ra i oko horusa),
dotykał laską ust mumii. oko ra strzegło duszy ba przez 70 dni w czasie mumifikacji ciała.
w dniu pogrzebu odbywała się uczta nad grobem. uroczystości
powtarzano w czasie świąt nekropolii. składano zmarłym ofiary z chleba i
odprawiano libacje ze świeżej wody. przy drzwiach umieszczano insygnia bóstwa,
dla którego świątynia została wzniesiona.
istnieje ok 200 tekstów magicznych, rysunków i pieśni,
dopasowywanych każdorazowo do osoby zmarłego. ich celem było ułatwienie
przejścia do świata zmarłych. niekiedy księga była wymalowana na ścianie grobu.
władcy i i ii dynastii mieli podwójne groby, w dolnym i
górnym egipcie.
w miejscach kultu używano i do grobu wkładano tkaniny lniane. tkaniny wykonane z wełny i mieszane były rytualnie nieczyste.
od 3000 pne do produkcji trumien i sarkofagów wykorzystywano
figowiec sykomora - święte drzewo,
odporne na butwienie.
od czasów średniego państwa stosowano trumny prostokątne w
grobach urzędników prowincjonalnych, zdobione napisami hieroglificznymi i
przedstawieniami symbolicznymi, zawierające liczne zaklęcia zapewniające zmarłemu pomyślność na tamtym świecie. zachowało się ok 1000 tekstów trumiennych. w celu
zachowania tożsamości ciała po śmierci stosowano balsamowanie i mumifikację. ciało wkładano
tymczasowo do trzcinowej trumny, gdzie wysychało w gorącym piasku, później stosowano
drewniane groby.
kiedy faraon umierał zabijano kilkadziesiąt ptaków, które
balsamowano i wkładano do grobowca.
makami
przystrajano grobowce faraonów.
do grobowców (np amenhotepa iii, tutanchamona) wkładano
komplety gry senet, której zasad nie udało się odtworzyć, żeby mogli sobie grać
w zaświatach.
od xii dynastii obrządki pogrzebowe dotyczące do tej pory
władców przeszły na wszystkich poddanych.
w czasie żałoby mężczyźni nie golili się, a kobiety
smarowały twarz błotem. bogate rodziny tworzyły orszak żałobników. opłacano
dwie płaczki (dżeret), które
krzykiem i głośnym lamentowaniem biegały po ulicy, ogłaszając smutną nowinę. w
orszaku brał udział także strażnik pieczęci boga (chetemu-neczer), lektorzy (cheriu-habet)
i balsamiści (ututu).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz