21. religie egiptu, nubii i hyksosów
21. 9. kult, magia
21. 9. 1. kulty
wśród wielu egipskich kultów można wymienić:
- kult czaszek,
- kult płodności,
- fallicyzm,
- kult bóstw lokalnych - władców i panów miast i okolic,
- kult zwierząt,
- kult psów (np kynopolis),
- kult zmarłych.
21. 9. 3. osoby
21. 9. 3. 1. kapłani
w czasach v dynastii nastąpiło osłabienie władzy faraonów i
uzyskanie ogromnych wpływów przez kapłanów ra z heliopolis.
w czasie trzeciego okresu przejściowego górny egipt był pod
władaniem arcykapłanów amona z tebów.
faraon był najwyższym kapłanem amona, a jego żona była przełożoną kapłanek. kapłanki wywodziły się
z rodziny królewskiej. zatrzymanie posągu amona niesionego w barce podczas
publicznych procesji oznaczało podjęcie ważnej decyzji, która była oznajmiana
przez kapłanów, np w ten sposób wyznaczono totmesa iii na faraona.
herhor, boski
ojciec, pierwszy prorok amona
(1080-1074 pne), rządził górnym egiptem w tym czasie, w którym dolnym egiptem
rządził namiestnik smendes. a faraon ramzes xi nie rządził niczym. za namową
herhora dokonywano rabunków grobowców w dolinie
królów.
pianchi (ok 1070
pne), arcykapłan amona i wódz armii, syn herhora, nie pytał ramzesa xi o zgodę
na cokolwiek.
masaharta (xi w
pne) był wielkim kapłanem amona w tebach, zachowała się jego mumia.
dżedchonsuiufanch
był wielkim kapłan amona (ok 1070
pne).
pinodżem i, wielki
kapłan amona (1070-1055 pne),
urządził skrytkę w grobowcu amenhotepa ii (kv35), gdzie znaleziono dziewięć
mumii faraonów i inne mumie.
mencheperre
(1045-992 pne), wielki kapłan amona,
uśmierzał bunty, gasił ogniska wojny domowej, przeciwników zsyłał do oaz na
pustyni zachodniej, a później zgodnie z wyrokiem wyroczni amona ogłaszał
amnestię.
smendes ii był wielkim
kapłan amona w latach 992-990 pne.
harsiese i był kapłanem
amona lub wielki kapłan amona w tebach w latach 874-860 pne.
nimlot ii był arcykapłanem
amona (ok 850 pne).
osorkon był arcykapłanem
amona (ok 810 pne).
od 800 do 525 pne górnym egiptem rządziła najwyższa kapłanka
amona.
arcykapłani amona-ra
rządzili górnym egiptem za czasów xxi dynastii. za czasów xxii dynastii miała
miejsce w egipcie dwuwładza. faraon dolnego egiptu potwierdzał władzę
arcykapłanów w górnym egipcie, a oni legitymizowali władzę faraona w dolnym
egipcie.
faraon szeszonk i,
który założył xxii dynastię, przejął władzę nadając krewnym ważne stanowiska
kapłańskie.
pinodżem ii, wielki
kapłan amona, umocnił wpływy xxii
dynastii libijskiej. wraz z grupą kapłanów amona urządził grobowiec-skrytkę, w
której pochowano mumie władców egiptu z xvii, xviii i xix dynastii oraz
arcykapłanów amona i ich rodzin.
harsiese ii (ok
830 pne), wielki kapłan amona,
pomógł założyć xxiii dynastię.
dobra (np antymon do produkcji kosmetyków i hartowania
miedzi, mumie pawianów, mirra, kadzidło, elektrum, złoto, kość słoniowa, heban,
żywica, guma, skóry lampartów, żyraf, żywe zwierzęta np pawiany, ludzie)
przywożone z puntu były przeznaczone na potrzeby kapłanów i świątyń.
amenhotep iv echnaton
był kapłanem atona.
arcykapłani anhura (w nawiasie imię panującego faraona): amenhotep
(totmes iv), hori, minmose (ramzes ii), anhurmose (merenptah), sishepset (ramzes iii), harsiese.
małżonki faraonów nosiły tytuł kapłanek thota.
wyżsi urzędnicy sądowi, zwłaszcza wezyrowie, nosili tytuł
kapłana maat, a oznaką ich godności
był naszyjnik z symbolem bogini - strusim piórem.
kapłani sechmet tworzyli zrzeszenie uzdrowicieli, którzy za pomocą magii
walczyli z chorobami.
w świątyniach bogów opiekujących
się medycyną kształcono kapłanów-lekarzy.
rahotep, syn snofru, był wielkim kapłanem heliopolis.
imhotep był najwyższym
kapłanem ra w heliopolis (ok 1680 pne), został deifikowany lub uznany za geniusza.
meryatum ii był w xvii w pne arcykapłanem ra w heliopolis.
amenhotep, architekt
amenhotepa iii, kapłan i urzędnik, został deifikowany.
kapłan manethon napisał
po grecku historię egiptu (święte teksty), które do dzisiaj stanowią podstawę periodyzacji dziejów egiptu.
rytuał fundacyjny świątyń narysowany na reliefach wyglądał w
następujący sposób: bogini seszat (w
jej imieniu kapłan bogini) i władca napinali linę w celu zaznaczenia zarysów
nowej świątyni.
kapłani golili owłosienie głowy wraz z brwiami.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz