21. religie egiptu, nubii i hyksosów
21. 9. 3. 3. magowie
thot został
nazwany magiem, ale może to być jakiś późniejszy wtręt hermetyków.
21. 3. 9. 19. patroni
instytucja patronów była mocno rozwinięta w starożytnym
egipcie, jeżeli dodać tu imhotepa, to pojawia się pierwszy historyczny patron-
człowiek.
niektórzy patroni:
- bes - patron
karłów i mistycznej inicjacji,
- chnum - patron
garncarzy,
- geb - patron
roślinności i władzy królewskiej,
- hathor -
patronka nekropolii w tebach,
- heket -
patronka położnych,
- horus - patron
dolnego egiptu,
- imhotep -
patron skrybów, rzemiosła, medycyny, lekarzy,
- meretseger -
patronka rzemieślników budujących królewskie grobowce,
- nechbet -
patronka górnego egiptu,
- set - patron
górnego egiptu,
- sokar - patron
metalurgów, rzemieślników, tragarzy, nosicieli lektyk, przewoźników,
- thot - patron mądrości,
pisarzy, ludzi nauki i sztuki, astrologii, alchemii,
- wepwawet -
patron karawan,
- żuraw - patron
astronomów, strażników nieba.
21. 9. 3. 24.
małżonkowie bogów
w egipcie można wyróżnić nie spotykaną do tej pory w innych
religiach grupę osób biorących udział w życiu religijnym - małżonków bogów.
boskie małżonki amona
(od xviii dynastii). pierwszą była ahmes-nefertari,
siostra i żona ahmose, wielka małżonka królewska, czyli główna żona faraona.
początkowo tytuł miał znaczenie symboliczno-religijne, funkcją kobiet było
towarzyszenie bogu stwórcy kosmogonicznej prokreacji. nazywano je ręką boga,
gdyż amon stworzył wszelkie istnienia w wyniku masturbacji.
z drugiej strony małżonki faraona (najczęściej ich siostry)
musiały ślubować dziewictwo, a więc nie jest wykluczone, że albo była to
ochrona przed kazirodztwem, albo małżonki faraonów były pierwszymi boginiami,
które zachodziły w ciążę za sprawą bogów jako dziewice i jako dziewice rodziły
potomków.
w trzecim okresie przejściowym (xxiii-xxv dynastia) małżonki
amona posiadały faktyczną władzę i
kontrolę nad świątyniami, odgrywały rolę w polityce dynastycznej. były to:
- szepenupet i
(754-714 pne), która była jednocześnie wielkim kapłanem amona w tebach i w praktyce zlikwidowała władzę i znaczenie
arcykapłanów w tebach,
- amenardis i
(740-720 pne),
- szepenupet ii
(710-650 pne),
- amenardis ii
(670-640 pne),
- nitokris i
(659-586 pne),
- anchnesneferibre
(595-525 pne),
- nikotris ii
(525 pne - ???).
ponieważ ślubowały zachować dziewictwo do końca życia,
sukcesja następowała przez adopcję.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz