21. religie egiptu, nubii i hyksosów
21. 8. 3. śmierć,
nieśmiertelność (cz 2)
mumifikacja
ka (duchowa
osobowość) potrzebowała po śmierci ciała więc mumifikowano zwłoki, budowano
wielkie grobowce i malowano sceny z życia zmarłych na ścianach, aby ka mogła
powrócić i cieszyć się życiem jakby była wśród żywych.
mumifikacja ciała była niezbędna, aby po śmierci było dobrze
zachowane. najważniejsza była mumifikacja króla i członków jego rodziny.
jeśli mumia zostanie zbezczeszczona, dusza nie zostanie
rozpoznana przez bogów i na wieki będzie błąkać się między światem żywych i
umarłych.
pierwsza wzmianka o mumifikacji zwłok pochodzi z okresu
wczesnodynastycznego.
balsamowanie stosowano od iv dynastii, usuwano wszystkie
miękkie tkanki, a zwłoki wypełniano natronem.
bandaże mumii były nasączane bituminem. usuwano wszystkie
wnętrzności człowieka poza sercem (wątroba, jelita, płuca, żołądek), które
konserwowano natronem i umieszczano w rytualnych kanopach (ina wersja: poza wymienionymi czterema wnętrznościami,
pozostałe palono). puste wnętrze ciała wypełniano szmatami, sianem i natronem.
ciało smarowano olejkami i owijano w bandaże jako barierę dla owadów. miedzy
bandażami umieszczano amulety.
mumifikacja odbywała się w pracowni balsamiarskiej, która
zwykle była położona poza miastem.
inny opis mumifikacji: serce zostawiano we zwłokach, aby
można było je zważyć na sądzie ostatecznym. mózg wyjmowano przez nos hakami.
ciało myto winem palmowym z dodatkiem korzeni i umieszczano w natronie na 70
dni. po 70 dniach polewano żywicą, nacierano mieszaniną oliwy, wosku, natronu i
gumy. jamę brzuszną wypychano tamponami z lnu, piaskiem i trocinami.
bandażowanie zaczynano od pierwszej warstwy, czyli całunu. potem bandażowano palce
u rąk i nóg, każdy oddzielnie, potem ciało, potem głowę bandażami na krzyż.
podbródek podwiązywano lnianą taśmą, związując ją na czubku głowy. w czasie całego
procesu kapłan anubisa z maską boga
na twarzy czytał zaklęcia.
w trzecim okresie przejściowym zmieniła się praktyka mumifikacji.
zmumifikowane organy wkładano do ciała, a nie jak do tej pory do kanop, które wkładano do ciała.
jeszcze inny opis mumifikacji: ciało najpierw leżało trzy
dni w domu, aby zapobiec nekrofilii. kapłani kultu grobowego usuwali z jego
ciała narządy pokarmowe i napełniali ciało ziołami, by po śmierci człowiek nie
wysysał krwi z żyjących. składali w grobie odzienie, sprzęty, posążki rodziny,
służby, koni, psów i bydła. owijali ciało w bandaże z tekstami księgi umarłych i księgi sarkofagów, by zmarły mógł łatwo pokonać niebezpieczną
wędrówkę przez świat podziemny.
mumie dostojników malowano henną, włosy, dłonie, stopy, paznokcie, płótna.
cebula symbolizowała
życie wieczne, dlatego umieszczano ją w mumiach, np mumia ramzesa iv miała
cebule w oczodołach.
macierzanka tymianek
była używana do sporządzania kadzideł i mumifikacji zwłok.
cynamon używano w
procesie mumifikacji.
znana jest asru -
mumia śpiewaczki świątynnej w świątyni poświęconej amonowi w karnaku (ok
750-525 pne).
nieśmiertelność
węzeł izydy symbolizuje
nieśmiertelność,
osoby biorące udział w powstawaniu piramid otrzymywały
nieśmiertelność.
anch daje
nieśmiertelność.
thuban to gwiazda
w gwiazdozbiorze smoka, ok 2700 pne pełniła
rolę gwiazdy polarnej. ponieważ nigdy nie opuszczała nieba, była symbolem nieśmiertelności.
życie pośmiertne
anubis jest łączony
z życiem pozagrobowym.
w egipcie panowała powszechna wiara w życie pozagrobowe,
podobne do życia pośmiertnego chrześcijan. odbywało się ono na polach jaru.
13 etapem życia człowieka jest życie wieczne.
po śmierci ba i ka żyły dalej w łączności z ciałem i
zależności od niego. komora pośmiertna była mieszkaniem ciała i elementów
duchowych zmarłego. zmarły potrzebował tego samego co żywy, także pożywienia.
początkowo wierzono, że warunkiem życia wiecznego jest
prowadzenie życia doczesnego zgodnie z zasadami maat.
inna wersja: życie wieczne polega na swobodnym przemieszczaniu
się pomiędzy światem podziemi i światem żywych.
21. 8. 3. 1. wskrzeszenie,
zmartwychwstanie, odrodzenie
horus wskrzesił swojego
ojca ozyrysa dając mu do
przełknięcia swoje oko lub wskrzesił go za pomocą oka ra lub ra wskrzesił
ozyrysa.
chepri był związany
z symboliką zmartwychwstania, miał tajemną moc ciągłego odradzania się (księga umarłych).
hipoteza: faraonowie zrodzeni z dziewicy zmartwychwstają.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz