21. religie egiptu, nubii i hyksosów
21. 8. 2. 7. 5. 1.
pismo
seszat jest boginią
pisma. zajmowała się spisywaniem roczników królewskich.
thot to wynalazca
i bóg pisma i hieroglifów.
hieroglifów używano w egipcie od ok 3500 pne. jako święte
znaki, były używane do najważniejszych zapisów oficjalnych, świątynnych i
grobowych. do 394 funkcjonowały jedynie jako zapisy świątynne.
hieratyka (nowe państwo), czyli uproszczone hieroglify, stosowana
początkowo przez kapłanów do szybkiego zapisu, służyła do codziennego użytku w
świątyniach, administracji i dyplomacji. była używana do ok 660 pne.
ok vii pne powstała demotyka. służyła do zapisu różnorodnych
tekstów, w tym formuł magicznych i literatury pięknej.
dekret z kanopos
to inskrypcja na steli zwanej kamieniem
z kanopos z sais, zapisana po grecku i egipsku w zapisie hierograficznym i
demotycznym, co posłużyło do odczytania pisma egipskiego. dekret wydało zgromadzenie
kapłanów 7 marca 238 pne. kapłani wyliczają dobrodziejstwa uzyskane od władcy i
jego żony, między innymi fundacje świątynne i kultowe, zalecają co należy
zrobić w przyszłości, zapowiadają reformę kalendarza, do której nie doszło.
do zapisu języka koptyjskiego używano alfabetu greckiego z
zachowaniem siedmiu znaków pisma egipskiego. najstarsze zapisy pochodzą z i i
ii w ne. są to egipskie pisma magiczne.
21. 8. 2. 7. 7. etyka
ka to niematerialne
odbicie ciałą, albo nadane przez bogów określenie wartości dające każdemu
godność mu właściwą. po śmierci dusza zostaje przyprowadzona przed oblicze anubisa, a ciężar jego serca - zapisu
moralności jest porównywany z ciężarem pióra maat, bogini prawdy, sprawiedliwości i porządku. w zależności od
wyniku ważenia dusza jest odprowadzana przez horusa do ozyrysa lub
pożerana przez ammit - pożeraczkę
grzeszników o głowie krokodyla, tułowiu geparda i zadzie hipopotama.
początkowo wierzono, że warunkiem życia wiecznego jest
prowadzenie życia doczesnego zgodnie z zasadami bogini maat.
21. 8. 2. 7. 8.
władza
ozyrys uchodził
za dobrego władcę. jego atrybutami były: korona atef, berło heka, bicz neheh i filar dżed.
hathor była
opiekunką władzy królewskiej.
sobek,
bóg-krokodyl, był symbolem siły królewskiej.
sokół jako horus,
był w egipcie symbolem majestatu i potęgi.
oko ra jako
symbol władzy nad egiptem było utożsamiane z okiem horusa i okiem uadżet.
insygnia władzy faraona: nakrycia głowy:
1 biała korona hedżet
(górny egipt),
2 czerwona korona
deszeret (dolny egipt),
3 podwójna korona
pschent jako połączenia dwóch koron, sęp (nechbet), kobra (uadżet),
4 korona atef,
przypominająca koronę hedżet, z dwoma strusimi piórami po bokach, korona ozyrysa,
5 błękitna korona
cheperesz, faraonowie byli w niej przedstawiani w scenach walki,
6 nemes - chusta
w pasy, zwykle niebieskie i złote,
7 chat - biała
chusta izydy i neftydy,
berła i laski:
8 berło heka - z
zakrzywioną górną częścią,
9 bicz neheh przypominający
cep z ruchomą częścią w kształcie wachlarza, symbolizował wieczność,
10 berło uas -
oparte o ziemię, u góry zwierzęca głowa, na dole rozdwojone,
inne elementy:
11 ureusz, kobra uadżet przyczajona do ataku
symbolizująca opiekę boską nad faraonem, zapewniająca mu potęgę i władzę,
12 byczy ogon -
przyczepiony z tyłu do pasa faraona, uosabiał siłę i męskość,
13 pleciona broda
- prosty splot przypominał warkocz (bogowie nosili brody z zakrzywionymi
końcami).
atrybutem ptaha
była laska, która stanowiła połączenie anch,
filaru dżed i berła uas.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz