21. religie egiptu, nubii i hyksosów
21. 9. 5. magia,
czary
thot stworzył
bogów i ludzi przy wykorzystaniu zaklęć magicznych.
dzięki zabiegom magicznym hathor horus odzyskał wzrok.
izyda to bogini
magii, personifikacja tronu faraona i opiekunka żon faraona. jej atrybutem była
egida jako kapłańska tarcza
ochronna.
heka to bóstwo
uosabiające magię.
teksty piramid
uczą, że w czasie podróży w zaświatach dusza faraona używa magicznych formuł, a
po dostaniu się do nieba żywi się na wieki magiczną energią bogów.
sowa jest
symbolem magii.
21. 9. 5. 2. praktyki
magiczne
śmierć to oddzielenie ciała od ka i ba, dlatego
stosowano rytuał chwytania duszy, gdyż odłączona od ciała narażona była na
śmierć. za pomocą magicznych obrzędów trzeba było pochwycić duszę i na nowo
połączyć z ciałem.
kapłani sechmet
tworzyli zrzeszenie uzdrowicieli, którzy za pomocą magii walczyli z chorobami.
w obrzędach magicznych zadaniem sistrum było odwracania
złych mocy od ceremonii.
anch ma znaczenie
magiczne.
w egipcie powszechnie stosowano amulety. najpierw zęby i
pazury dzikich zwierząt, które miały zapewnić siłę i dzielność, pestki i
nasiona - jako siedlisko tajemniczych mocy wzrostu, kości, muszle, rzadkie
minerały, później figurki bóstw, demonów, świętych zwierząt, świętych symboli i
magicznych symboli, zwitki płótna zapisane magicznymi formułami.
od schyłku średniego państwa wyrabiano amulety dla zmarłych
(skarabeusze, filar dżed, sokoły, plakietki z wizerunkami czterech synów
horusa). amulety dla osób żyjących były przechowywane w naszyjnikach, bransoletach,
kolczykach, pektorałach, ozdobach. często były wymierzone w szczególne zagrożenie.
wiele amuletów miało kształt znaków hieroglificznych. od czasów nowego państwa datuje
się masowy wyrób amuletów z fajansu, szkła, metali (w tym szlachetnych),
minerałów, kamieni półszlachetnych i szlachetnych.
najpopularniejsze amulety to: oko horusa, anch, amon, ra, ozyrys, izyda, thot, sechmet, bastet, bes, tawaret, harpokrates, węzeł izydy, dwa palce
horusa, serce, strusie pióra, drabina, poziomica, podgłówek, schody, korony
królewskie, wąż, kot, sokół, krowa, baran, byk, krokodyl, hipopotam, żaba,
ryba, pawian, szakal, ibis, zając, lew.
amulety z wyobrażeniami bóstw miały dla ludu działanie
magiczne.
tawaret
przedstawiano wspartą na amulecie sa
(magicznym symbolu ochrony). powszechnie noszono amulety z podobizną tawaret
dla ochrony przed złymi urokami. były szczególnie skuteczne dla rodzących kobiet.
bes występował
jako motyw amuletów i tatuaży u egipskich tancerek, akrobatek i muzykantek.
amuletami zabezpieczano dzieci przed działaniem zła i ukąszeniami gadów.
amulety z wyobrażeniem heket
chroniły kobiety podczas porodu i połogu.
amulety grobowe z okiem
horusa odpędzały wszelkie zło i zapewniały ochronę w życiu pozagrobowym.
oko horusa to jeden z najmocniejszych symboli chroniących, po zrośnięciu się
jako oko uadżet stało się potężnym amuletem
zapewniającym życie, chroniącym przed niebezpieczeństwami.
oko ra ma moc
ochronną przed złem, dlatego jest umieszczane na sarkofagach, łodziach, stelach
jako amulet. ureusz w koronie
faraona to także oko ra.
skarabeusze to
przedmioty najczęściej wkładane do grobów. wytwarzane z kamienia, fajansu,
drogich metali, kości słoniowej, kości zwierząt, pełniły rolę amuletów w
postaci naszyjnika lub obrotowego pierścienia. w okresie średniego państwa wytwarzano
skarabeusze w formie pieczęci.
opis innych amuletów znajduje się w rozdziale poświęconym
przedmiotom kultu.
21. 9. 5. 4. ofiary
w okresie predynastycznym grzebano zmumifikowane zwierzęta
różnych gatunków jako ofiary dla bóstw.
ofiara składana maat
była najważniejszą z ofiar, niejako sumą wszystkich ofiar.
przed rozpoczęciem czynności skrybowie wylewali na cześć
swego patrona imhotepa kilka kropel
wody z dzbanów. składano mu figurki wotywne.
zmarłym składano ofiary z chleba i libacje ze świeżej wody.
świnie były cenione jako zwierzęta ofiarne.
anat składano w
ofierze małe dzieci (czczona w tanis,
informacja o dzieciach jako ofiarach może dotyczyć kanaanu).
astarte oddawano cześć
paląc kadzidła i składając ofiary z produktów spożywczych, zwierząt i małych
dzieci (hyksosi, informacja dotyczy astarte
fenicko-kananejskiej).
21. 9. 5. 5.
wróżenie, wyrocznie
amon rządził
egiptem i porozumiewał się z poddanymi za pomocą wyroczni. wyrocznia amona wyrokowała
w siwa.
swoją wyrocznię miała amanuet.
bes miał wyrocznię
w abydos. słynęła z tłumaczenia
snów.
wyrocznia hathor znajdowała się w jej głównej świątyni w denderze. wróżono ze snów.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz