23. religie azji mniejszej (frygia, hatti, hetyci, huryci, lidia, luwijczycy, urartu)
23. 6. 4. herosi, olbrzymy
sandas był czczony jako tytan grecki (luwijczycy).
eunuch attis, syn króla kalaosa, wprowadził kult kybele w lidii, co zjednało mu szczególne łaski bogini i wkurzyło zeusa, który zesłał dzika niszczącego zasiewy, który uśmiercić wielu lidów i attisa, z którego krwi zrodziły się fiołki (arnobiusz z sikka).
gigant upelluri,
który na swoim grzbiecie dźwigał niebo i ziemię stworzone przez starych bogów,
był tego nieświadomy nawet wtedy, gdy przy pomocy piły kuruzzi oddzielono ziemię od nieba. na jego ramieniu kumarbi umieścił ullikummi, aby mógł bezpiecznie wzrastać. upelluri także tego nie
był świadomy. ullikummi to skalny olbrzym, syn kumarbiego i skały. na ramieniu
upelluri przez piętnaści dni urósł do
olbrzymich rozmiarów. dostrzegło to słońce, które ostrzegło taszmiszu i teszuba (hetyci).
23. 7. przyroda,
natura
attis jest bogiem
odradzającej się przyrody (frygia).
23. 7. 1. zwierzęta
hahhima przechwalała się, że potrafi przywrócić do życia zwierzęta lub może spowodować paraliż zwierząt (hetyci).
men miał dobroczynny wpływ na rozwój zwierząt (frygia).
kabirowie mieli wpływ na płodność zwierząt (frygia).
diduaini
opiekował się stadem (urartu).
23. 7. 1. 1. wąż
wąż illujanka walczył z bogiem burzy. w pierwszym starciu zwyciężył boga, który poprosił o pomoc boginię inar, która zwróciła się o pomoc do śmiertelnika hupasiji, który w zamian za noc spędzoną z boginią skrępował węża, gdy ten najadł się i upił zwabiony przez inar na ucztę. wtedy przybył bóg burzy i zabił węża. inna wersja: wąż pokonując boga burzy zabrał mu serce i oczy, które odzyskał dla niego syn. następnie bóg burzy pokonał węża w nadmorskiej bitwie zabijając go i walczącego u jego boku własnego syna, który ożenił się z córką węża (hetyci).
wąż był symbolem świata podziemnego obrazującym zło (catalhoyuk).
23. 1. 7. 2.
ptaki/jajko
gołąb jest symbolem kybele (frygia).
atrybutem attisa jest kogut (frygia).
atrybutem chaldiego były skrzydła (urartu).
w catalhoyuk
znaleziono rysunki ścienne przedstawiające sępy
krążące nad zwłokami bez głów. prawdopodobnie pełniły rolę symboli śmierci.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz