23. religie azji mniejszej (frygia, hatti, hetyci, huryci, lidia, luwijczycy, urartu)
23. 7. 1. 3. kopytne
runt był przedstawiany z jeleniem (luwijczycy).
osioł był wysłannikiem boga do telepinu, ale go nie znalazł (hetyci).
po śmierci appu, jego synowie zły i sprawiedliwy dzielili schedę. pojawił się spór związany z wołem i krową, który mieli rozstrzygnąć bóg słońce i isztar. bóg słońce sprawił, że krowa była płodna, a więc stała się więcej wartym zwierzęciem niż wół i przyznał rację sprawiedliwemu (hetyci, huryci).
potwór hedammu, syn kumarbiego i szertapszuruhi, córki morza, rósł bardzo szybko i miał duży apetyt, pożerał tysiące wołów, koni, koźląt i jagniąt, (hetyci).
eunuch attis, syn
króla kalaosa, wprowadził kult kybele
w lidii, co zjednało mu szczególne
łaski bogini i wkurzyło zeusa, który
zesłał dzika niszczącego zasiewy,
który uśmiercić wielu lidów i attisa, z którego krwi zrodziły się fiołki (arnobiusz z sikka).
23. 7. 1. 3. 1. koń
perwa był bogiem koni (hetyci, luwijczycy).
men był przedstawiany jako jeździec na koniu (frygia).
potwór hedammu rósł
bardzo szybko i miał duży apetyt, pożerał tysiące wołów, koni, koźląt i
jagniąt, (hetyci).
23. 7. 1. 3. 2. byk,
baran, kozioł
sziwini był przedstawiany na byku (urartu).
poświęconym zwierzęciem teszuba był byk (urartu, huryci).
baal był przedstawiany jako byk zapładniający stada jałówek, gdyż miał niespożytą siłę seksualną (azja mniejsza).
symbolem tejszeby był byk (urartu).
atrybutem chaldiego był byk (urartu).
men był przedstawiany jako jeździec na baranie lub powożący rydwanem zaprzężonym w byki lub z bykiem albo u boku byka (frygia).
porzuconym niemowlęciem attisem zaopiekował się kozioł, a później przygodni rodzice (frygia).
dendroforowie
brali udział w drugiej części uroczystości poświęconych kybele i attisowi
podczas dendrophorii w momencie składania
ofiary z byka (lub baranów lub kóz), połaczonej ze skrapianiem się krwią zwierząt ofiarnych (frygia).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz