23. religie azji mniejszej (frygia, hatti, hetyci, huryci, lidia, luwijczycy, urartu)
23. 9. 4. miejsca uprawiania kultu, przedmioty kultu
23. 9. 4. 1.
natura/przyroda jako miejsce uprawiania kultu
urartyjczycy odprawiali swoje uroczystości kultowe na otwartych przestrzeniach.
drzewa i gaje były miejscami uprawiania kultu, np w pobliżu sanktuarium kybele, z których na święto wiosny przynoszono sosnę lub jodłę, czyli attisa (frygia).
groty i jaskinie były naturalnymi miejscami uprawiania kultu,
w nich stawiano huwasi - kamienne
stele symbolizujące bogów. huwasi ustawiano także na otwartych przestrzeniach (hetyci).
23. 9. 4. 2.
świątynie i miejsca publiczne
świątynie wykute w skałach przypominały kształtem zigguraty (urartu).
świątynie chaldiego nazywano domami broni lub domami tarczy, znajdowały się w każdym mieście i twierdzy na drugim wzniesieniu pod względem wysokości. ściany świątynne zdobiono bronią. broń była z miedzi, brązu i kamieni szlachetnych. była to stara zużyta broń, złożona bóstwom w darze. bydło przeznaczone na ofiary przechowywano w świątyni. istniał zakaz wnoszenia żelaza do świątyń (urartu).
świątynie urartyjskie przypominają greckie. ich głównym składnikiem są kolumny o opływowych kształtach.
z czasem świątynie były coraz bardziej rozbudowane i skomplikowane. w ostatnim etapie rozwoju powstały centra kultowe ze świątyniami, pomieszczeniami administracyjnymi, skarbcem, spichlerzem (hetyci).
w trakcie procesji świętowano w miejscach publicznych, np na
placach. np w tuszpie na skale wan był plac zaopatrzony w kanały do
odprowadzania krwi zabijanych zwierząt (urartu).
23. 9. 4. 3.
przedmioty kultu
kilka ciekawych przedmiotów związanych z religią:
- chaczkar - kamienna stela lub płyta wotywna upamiętniająca wydarzenie lub osobę, pierwsze chaczkary stawiano w urartu w czasach przedhelleńskich, obecnie można je spotkać na całym świecie, także w polsce,
- hełm sarduriego ii z karmir blur - na hełmie węże pochylone nad drzewem życia, motyw drzewa życia z uskrzydlonymi postaciami z obu stron, inskrypcja dla chaldiego (urartu),
- huwasi - kamienne stele symbolizujące bóstwo stawiane w jaskiniach lub pod gołym niebem, przed nimi odprawiano czynności kultowe (hetyci),
- czarny kamień oprawiony w srebro, czczony jako bogini kybele w sanktuarium w pesynunt, prawdopodobnie meteoryt, który spadł z nieba (frygia),
- ołtarz ze świątyni chaldiego w rusahinili - jednolity, wykuty w kamieniu w kształcie dziurki od klucza (urartu),
- srebrny pektorał urartyjski z wizerunkiem chaldiego i arubaini,
- sfinks z gobekli tepe - najstarsza na świecie rzeźba sfinksa, ok 9500 pne.
przedmiotem, który pochodzi z frygii i zrobił światową karierę jest czapka frygijska, która była atrybutem attisa i mena (atrybutami
tego boga były także półksiężyc, święte drzewo frygów, gałąź życia i
kaduceusz). rzymianie dawali ją wyzwolonym niewolnikom na znak wyzwolenia. ten
symbol przejęli amerykanie w czasie wojny wyzwoleńczej ze stanami
zjednoczonymi (chcieli być wolni, a przy tym chcieli posiadać czarnych
niewolników), ateiści rewolucjoniści francuscy, a w końcu xx w pewien twórca
komiksów ubrał w nie niebieskie krasnoludki, które nazwał smurfami, choć
niektórzy mówią, że to zwykłe szlafmyce.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz