24. religie minojczyków, pelazgów, mykeńczyków, licja, lidia, orfizm, grecja, hellenizm

24. 0. problemologia

 

kilka uwag organizacyjnych: 

- w wikipedii jest tak duża ilość materiału dotyczącego mitologii greckiej, że trzeba go eliminować, żeby notatki zawierały najważniejsze zagadnienia korespondujące z innymi częściami „notatek o religii”, 

- akapity, które nie będą oznaczone rodzajem religii, np pelazgowie, mykeńczycy, odnoszą się do religii greków począwszy, mniej więcej, od wieków ciemnych (od ok viii w pne), 

- sporządzanie wykresów genealogicznych dotyczących greckich bogów nie ma sensu, gdyż już dawno takowe zostały zrobione (ich jakość jest różna), 

- z trzech możliwych odmian imienia "apollo": apolla-apollina-apollona, wybrałem apollina, chociaż, prawdopodobnie apollona jest wersją prawidłową przez analogię do hugona, 

- z dwóch możliwości odmiany spartanie lub spartiaci, wybrałem spartanie. 

uwagi merytoryczne: 

- ilość nimf wodnych i leśnych występujących w mitologii greckiej jest porównywalna z ilością nimf występujących w mitologii słowiańskiej, 

- ilość przygód miłosnych, związków, potomków i zdrad bogów greckich jest porównywalna z ilością tych zdarzeń w mitologii celtyckiej, 

- największą wadą tej wspaniałej mitologii jest przepoetyzowanie (np homer, hezjod, owidiusz), co powoduje, że zacierają się treści religijne, a elementy świeckie zostają wyeksponowane ponad miarę, 

- być może powodem rozwoju greckiej poezji (a może także całej kultury) było proste pismo zawierające samogłoski, 

- aby uzyskać porównywalność z innymi mitologiami, właściwie trzeba byłoby wyeliminować mity greckie, tak jak wyeliminowałem baśnie słowiańskie i germańskie, 

- przykład na ingerencję poetów w mitologię grecką: hera oderwała małego heraklesa od piersi alkmeny, w wyniku czego mleko hery rozlało się i powstała droga mleczna, 

- mitologia grecka to zbiór mitów greckich, minojskich, mykeńskich, pelazgijskich, orfickich, 

- do tego trzeba dodać bóstwa przejęte od frygijczyków, egipcjan, rzymian i z mitologii bliskowschodnich, 

- mitra wchodzi w skład panteonu greków, ale tu go nie znajdziecie, ponieważ został omówiony w części poświęconej mitraizmowi, 

- w mitologii greckiej w zasadzie brak wzmianek o reinkarnacji, co jest nieindoeuropejskie, występują za to wzmianki o sądzie nad duszami, co jest egipskie, sumeryjskie, semickie, 

- utożsamianie bogów rzymskich z bogami greckimi jest nadużywane (być może to rzymski saturn był pierwowzorem greckiego kronosa, a etrusko-rzymski mars był pierwowzorem greckiego aresa, a nie odwrotnie), w części dotyczącej mitologii rzymskiej sporządzę zestawienie bogów greckich przejętych z innych mitologii, w tym z mitologii etruskiej, italskiej, greckiej, egipskiej itd, 

- malarstwo mitologiczne wykazuje pomieszanie bogów greckich i rzymskich, co świadczy o tym, że artyści nie należeli do osób przesadnie wykształconych, najczęściej ściągali z owidiusza lub z siebie nawzajem, 

- wywodzenie bogów germańskich, celtyckich i słowiańskich z bogów grecko-rzymskich świadczy o braku wykształcenia i umysłowym przymuleniu (ograniczonych horyzontach myślowych) tych, którzy tak twierdzą, 

- teza, że cywilizacja europejska (zachodnia) rozpoczęła się ok 700 pne (tales, anaksymander, itp) to bzdura pomijająca wcześniejsze i późniejsze wpływy hinduistyczne, buddyjskie i bliskowschodnie; jest to taki sam błąd jak rozpoczynanie historii polski (lechii) od jakoby pierwszego chrztu polski w 966 roku, 

- mitologia i zwyczaje religijne greków nie odbiegały swoim barbarzyństwem od mitologii i zwyczajów innych narodów i państw, także oni czcili święte drzewa, święte gaje, organizowali misteria, pijaństwo i orgie, o czym napiszę więcej w następnym podrozdziale, 

- wbrew obowiązującemu przekazowi, filozofia grecka nie „powstała” tylko stanowiła jedno z ogniw filozofii, która rozwijała się także w indiach, czy w chinach, można o niej powiedzieć tylko tyle, że oderwała się od religii wcześniej niż w innych wielkich systemach religijnych, 

- w tej części notatek będzie dużo mowy o filozofii greckiej (platon, neoplatończycy, pitagorejczycy, arystoteles itd), gdyż miała ona niebagatelny wpływ na rozwój takich religii jak manicheizm, gnostycyzm, hermetyzm, spirytyzm, judaizm, chrześcijaństwo, islam, wolnomularstwo, a także na ateizm, 

- w grecji możemy dostrzec pierwociny teologii, która zaczęła wykluwać się z filozofii i religii, 

- w tej części będzie także dużo o literaturze, sztuce, rzeźbie, malarstwie, państwie, władzy, prawie, wychowaniu, gdyż te dziedziny mają swoje źródło w religii; ci, którzy uważają, że świat rozwinąłby się szybciej, gdyby religia nie istniała, są zindoktrynowanymi idiotami, gdyż bez religii świat w ogóle nie rozwinąłby się, 

- będzie dużo o teatrze greckim, który jest budowlą i instytucją niezwykłą i wywodzi się z ceremonii religijnych; kto chciałby zapoznać się z historią teatrów (jako budowli) greckich i rzymskich, powinien sięgnąć po dwutomowy skrypt przeznaczony dla studentów, napisany przez niejakiego araszkiewicza, tytułu nie pamiętam, coś o ekonomice transportu lotniczego, albo o budowie lotnisk, połowa pierwszego tomu tego skryptu została poświęcona budowie teatrów i amfiteatrów greckich i rzymskich; za komuny profesor to był pan, on pisał dla studentów skrypty, żeby mieli się z czego uczyć, a przy okazji realizował swoje hobby, bo nikt nie odważyłby się skrytykować go, że pisze nie na temat.


Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon