24. religie minojczyków, pelazgów, mykeńczyków, licja, lidia, orfizm, grecja, hellenizm
24. 3. 6. powietrze (cz 2)
zeus nie chciał, aby jego związek z io ujrzał światło dzienne, więc otaczał
się chmurą. jednakże hera odkryła zdradę, kiedy zobaczyła go rozmawiającego wesoło
w chmurze.
zeus przybierał różne postaci, aby
zaspokoić chuć i nie zostać złapanym przez herę.
akrizjos zamknął córkę, królewnę
argolidzką, danae, aby nie spłodziła
potomka, jednakże zeus dostał się do niej pod postacią złotego deszczu. danae urodziła perseusza.
gdy danae urodziła perseusza, akrizjos
włożył oboje do skrzyni, którą wrzucono do morza. dzięki opiece boskiej
skrzynia dotarła z wiatrem na wyspę
sefiros, rządzoną przez polidektesa.
himalia to nimfa, kochanka zeusa
pod postacią deszczu.
zeus zamienił niobe w skałę, którą wicher przeniósł
do azji mniejszej i ustawił jako górę sipylos.
iksjon, targany namiętnością do hery, uwiódł chmurę utworzoną na jej podobieństwo.
wśród
nieszczęść, które wypełzły z puszki
pandory były także złe wiatry,
na ziemi zapanował nieprzyjazny klimat, wobec czego ciągle szalały wiatry i padał
deszcz, woda zatopiła cały świat, nastał mrok, a trwało to dziewięć dni i dziewięć
nocy.
za podanie
przez atreusa tiestesowi pieczeni z jego synów i wygnanie go z myken bogowie
zesłali na argolidę suszę, która
niszczyła plony i dziesiątkowała ludzi. wyrocznia
delficka orzekła, że susza minie wtedy, gdy tiestes wróci do myken. w dwunastym
roku suszy synowie atreusza znaleźli tiestesa w delfach, pojmali go i
uprowadzili (mykeńczycy, grecja).
za zbrodnię
pelopsa na stymfalosie grecję nawiedziła długotrwała klęska suszy.
tantal został strącony do tartaru, gdzie siedział w sadzawce,
której brzegi porastały drzewa o smacznych winogronach, granatach, figach,
oliwkach, jabłkach. jedna z gałęzi nachylała się nad nieszczęśnikiem, a kiedy
chciał zerwać owoc, wiatr odginał
drzewo poza zasięg rąk tantala.
podczas
podróży do itaki odyseusz zawitał na
dwór eola, władcy wiatrów, który polubiwszy go schował
wszystkie wiatry do wora, który podarował odyseuszowi. kiedy itakę było już
widać na horyzoncie załoga odyseusza rozwiązała wór i statki zostały zniesione z
kursu przez wiatry.
odyseusz i jego załoga dopłynęli do
wyspy, na której pasły się nieprzeliczone stada bydła. mimo zakazu odyseusza,
załoga zabiła kilka zwierząt i zjadła, co wywołało gniew heliosa, władcy stad. po odpłynięciu z wyspy zerwał się sztorm, który przeżył tylko odyseusz.
pomimo sztormu wywołanego przez posejdona, odyseusz dotarł do wysp feaków,
którzy obdarowali go szczodrze, przewieźli do itaki i zostawili śpiącego na
wyspie. spotkał ich za to gniew posejdona, który otoczył ich wyspę ogromnymi
głazami, tak że stała się niedostępna.
podczas
wyprawy eneasza hera zesłała na kretę, na której przebywał z towarzyszami, suszę.
dęby
uważano za wyrocznie. na podstawie ich stanu przepowiadano pogodę i urodzaj.
strzała abarisa służyła do podróży powietrznych.
arche:
- dla anaksymandra to apeiron (bezkres),
- dla anaksymenesa to powietrze, zasada nieokreślona, wszechobecna, najłatwiej poddająca
się przemianom, dopóki człowiek oddychał, dopóty żył,
- dla archelaosa z aten arche wszechświata to nieskończone powietrze utożsamiane z umysłem,
- dla arystotelesa z pięciu arche dwa to: powietrze i eter. eter posiada
boskie właściwości, odpowiada za ruch sfer niebieskich i ciał niebieskich
(gwiazdy, planety).
z teorii anaksymenesa i demokryta można wyintepretować jedność lub podobieństwo
dusza=tchnienie (oddech) = powietrze,
przestrzeń = próżnia.
chora to zarówno przetrzeń jak i materia (platon).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz