25. religie etrusków, italików, sabinów, wenetów, rzymian i włochów
25. 0. 2. synkretyzm (cz 2)
- maja grecka i maja rzymska podobno połączyły się w jedną boginię tylko dlatego, że miały takie samo imię,
- trzy matrony celtycko-germańsko-rzymskie, których święto matronalia obchodzono 1 iii stanowi pierwowzór dnia kobiet 8 iii (?),
- men, który wywodził się z frygii lub od luwijskiego army, był znany w mezopotamii, grecji, rzymie, czczony na obszarze helleńskim, być może także jako chrześcijański męczennik menas, który był utożsamiany także z sabaziosem, mitrą, zeusem,
- mitra, popularny zwłaszcza wśród żołnierzy rzymskich,
- greckie mojry utożsamiane z rzymskimi parkami,
- serapis - synkretyczne bóstwo egipsko-greckie odwołujące się do ozyrysa-apisa-zeusa-dionizosa-asklepiosa, główne centrum czci serapisa zwane serapejonem funkcjonowało w aleksandrii dopóki nie zostało zniszczone i splądrowane przez chrześcijan, serapis był czczony także w rzymie,
- rzymski silvanusa identyfikowany przez mitraistów z duszą byka, zabitego przez mitrę,
- sol invictus - słońce niezwyciężone, bóstwo rzymskie zsynkretyzowane z mitry, apollina, el gabala, baala, astarte, germańskiego sola i rzymskiego sola w iv w,
- striges to strzygi przejęte od słowian,
- tanit - fenicka bogini płodności, księżyca i wody, znana w rzymie jako peregrina sacra (bóstwo obce) była nazywana dea caelestis,
- grecki zeus utożsamiany z jowiszem i indoeuropejskim djausem.
- nabatejska al-uzza była utożsamiana z afrodytą lub wenus,
- nabatejski al-kutba był kojarzony z apollinem i merkurym,
- aglibol, palmyreńskie bóstwo księżyca, było kojarzone z astarte, wenus i arabską gwiazdą wieczorną arsu (rudą),
- jarhibol - bóg semicko-palmyreński - był utożsamiany z apollinem i zestawiany w parę z belti (utożsamioną z wenus) lub atargatis, występował razem z herkulesem lub semią (ateną).
np w hatrze czczono utu (szamasza), monimosa, czczonego także w edessie i w emesie, utożsamianego z hermesem, i azizosa, czczonego także w edessie i emesie, utożsamianego z aresem, bar-marena utożsamianego z dionizosem lub apollinem, hermesa, astarte urożsamianą z afrodytą, arabską al-lat utożsamianą z ateną, nebo, gergala (herkulesa), posejdona, erosa, tyche, fortunę i rzymskie sztandary wojskowe (semya).
orfizm pojawił się w xvii w pne, pochodził z tracji?, raczej ze starożytnego kultu demeter?, miał wpływ na platona (hermetyzm?), gnostycyzm, rzym, chrześcijaństwo, wolnomularstwo?
istnieje bardzo silna hipoteza, że mit o eneaszu, rytuały i zwyczaj triumfu, instytucja liktorów, toga, igrzyska gladiatorów, pochodzą od etrusków. sztuka wróżenia z wnętrzności zwierząt na pewno została przejęta od etrusków.
święta nie wspomniane wyżej, które przetrwały w tradycji chrześcijańskiej:
- anniversarium - zwyczaj wspominania śmierci bliskich zmarłych (pater familias), święto zmieniło swój charakter pod wpływem chrześcijaństwa,
- dies irae - rzymski zwyczaj przyjęć organizowanych z okazji narodzin (natalicia), który zmienił charakter pod wpływem chrześcijan,
- ferragosto - pogańskie święto obchodzone na zakończenie zbiorów, początkowo we wrześniu, a przez oktawiana augusta przeniesione na 15 viii, zbiega się z katolickim świętem wniebowstąpiena najświętszej matki boskiej.
cesarz rzymski julian apostata próbował stworzyć religię synkretyczną i uniwersalną, popierał kulty pogańskie, zwalczał chrześcijaństwo.
istnieje
bardzo słaba i prymitywna, nie obejmująca religii całego globu, teoria hislopa
o dwóch babilonach, która mówi, że kult matki
boskiej pochodzi od semiramidy
przedstawianej z dzieckiem w objęciach. w egipcie odzwierciedleniem tej teorii
ma być izyda, ozyrys i horus, w rzymie
fortuna i jupiter, w grecji ceres
z dzieckiem przy piersi lub ejrene z
dzieckiem w ramionach.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz